Home > Online marketing consultant werkdag

Online marketing consultant werkdag

Afhankelijk van waar je woont, fiets of rijd je met de auto door het mooie Groninger landschap op weg naar kantoor. In je hoofd ben je al bezig met die ene Google Ads campagne die je gisteren live hebt gezet. Je bent nieuwsgierig of er al resultaat geboekt is. Je begint je werkdag tussen 8:00 en 9:00, hier ben je vrij in, maar omdat je behoorlijk wat op de planning hebt staan, heb je besloten om vandaag vanaf 8:00 er tegenaan te gaan.

Je parkeert je fiets in het beveiligde fietsenhok, groet enkele collega’s die ook vroeg beginnen en je besluit om na je sportieve fietstocht vandaag, in plaats van de lift, ook maar de trap naar de 4e verdieping te pakken. Zo begin je de dag, na meer dan 70 traptreden bruisend van de energie.

Aangekomen op je werk start je je computer op en log je direct in bij Google Ads, De Facebook Business manager, Google Analytics en het Google Merchant Center account. Dit zijn programma’s die je vandaag ongetwijfeld nodig hebt. Je wilt efficiënt werken en een bepaalde mate van structuur vind je dan ook erg belangrijk. Je checkt je mail en bepaalt wat urgent is en wat later opgepakt kan worden. Ondertussen maak je cappuccino.

Langzaam druppelen je andere collega’s binnen en begint je dag echt. Uiteraard check je eerst de ene Google Ads campagne die je gisteren live hebt gezet. Gelukkig, al enkele verkopen gegenereerd. Je besluit direct om de klant een update te sturen, om zo het succes te delen. Je checkt je agenda in Outlook waar je reminders voor werkzaamheden en afspraken inzet. Je ziet dat je nog een reactie verwacht van een klant, pakt de telefoon om te informeren of het nog top of mind is bij de klant. Jij wilt doorpakken en als je afhankelijk bent van terugkoppeling van de klant, doe je er alles aan om deze terugkoppeling te krijgen.

Vervolgens check je de resultaten van al je klanten om te kijken of er iets speelt, wat direct opgepakt moet worden. Je ziet bij een klant een daling van 50% in producten in het Google Merchant Center en je checkt direct Channable om te kijken of er iets fout is gegaan bij het synchroniseren van de productfeed. Een daling van 50% in producten betekent potentieel omzetverlies en dit moet opgelost worden. Je ziet in je agenda dat je over 10 minuten een meeting hebt met je directe leidinggevende om een klantafspraak voor te bereiden. Omdat je eerst het probleem bij deze klant wilt oplossen vraag je aan je leidinggevende om de afspraak een uur te verplaatsen. Gelukkig is dit mogelijk. Uiteindelijk weet je het probleem op te lossen, maar op de klok zie je dat het inmiddels al wel 10:00 uur is. De dag loopt compleet anders dan je verwacht had. Je bekijkt je agenda, belt een andere klant en schuift wat met je geplande werkzaamheden. Ondanks dat je structuur belangrijk vindt, heb je er ook geen enkele moeite mee dat dat de dag geheel anders verloopt dan je vooraf gedacht had.

Tijd voor ontspanning
10:00 pauze. Even rust en tijd voor ontspanning. Je kiest er vandaag voor om even een potje te darten. Tafelvoetballen heb je gisteren al veel gedaan en je kwaliteiten liggen niet bij het tafeltennissen. Je eindigt bij het darten als derde en bent tevreden. Er zit in ieder geval progressie in. Er is ook nog taart. Er is een omzetrecord verbroken bij een klant en als dank een taart voor het hele bedrijf. Lekker natuurlijk, maar je besluit om vanmiddag als je de kantoordeur achter je sluit, wel weer de trap te nemen…

En weer verder…

Na de pauze ga je verder met het analyseren van Google zoekopdrachten in Excel, (waar je gisteren mee was begonnen), totdat je de uitgestelde meeting hebt met je leidinggevende om een klantafspraak voor te bereiden. Je laat je leidinggevende zien welke voorbereidingen jij getroffen hebt, waar je over wilt sparren en waar je zijn mening over wilt weten. Je wilt met name je plannen met betrekking tot Facebook Advertising voor de komende periode bespreken. Daarnaast denk je ook dat Pinterest advertising interessant zou kunnen zijn en je hebt hier al enkele concrete ideeën voor. Tijdens de meeting noteer je direct alles, zodat je na de meeting de voorbereidingen kunt afronden. Je weet zeker dat begin volgende week beslagen ten ijs komt als je op klantbezoek gaat.

Lunch
Je schrikt van knorrend geluid; het is je maag. Gelukkig zie je dat het bijna 12:00 uur is en dus lunchtijd. De lunch wordt altijd verzorgt vanuit AdResults. Dat is fijn, want zo kun je ‘s morgens net iets langer blijven liggen. Het is vandaag ook nog eens vrijdag, dus staan er lekkere broodjes op het menu. Je kiest voor 2 harde bolletjes met rosbief en huisgemaakte pestomayo door Benita. Je kletst wat bij met collega’s over die fantastische voetbalwedstrijd van gisteren en besluit om met twee collega’s nog even een kort rondje te lopen buiten, voordat jij weer aan de slag gaat.

Knallen in de middag
In de middag ga je bezig met het opzetten van RSA (Responsive Search Ads) voor één van je klanten. Binnen het team is er een test opgezet voor meerdere klanten en hieruit komt naar voren dat in bepaalde situaties de Responsive Search Ads beter doorklikken. Op basis van deze test, is als team besloten om dit voor alle klanten te gaan inzetten. Het is even zoeken naar de meest efficiënte manier, maar met behulp van je collega die zich pretendeert als Excel Goeroe kom je vandaag toch een heel eind.

Na de middagpauze maak je een start met de maandrapportages van je klanten. Je logt in bij verschillend systemen (bijvoorbeeld de Facebook Business manager en de Bol.com Marketplace) en verwerkt de data in je rapportage en duikt dieper de data in als dat nodig is. Het analyseren van data, het werken met cijfers en het wegzetten van gegevens in grafieken & tabellen is iets waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Ondertussen word je gebeld door een klant. Je bent de rust zelve en hebt geen enkele moeite om te schakelen en de klant te woord te staan. Je zoekt iets uit voor de klant die een vraag heeft over de bestverkopende producten van de afgelopen periode. Omdat je denkt dat je dit binnen een kwartier wel kunt oppakken beloof je de klant er direct in te duiken en terugkoppeling te geven. Vervolgens ga je weer verder waar je gebleven was.

Op het eind van de middag, van 16:00 tot 17:00 heb je nog een team meeting. Er is je gevraagd input te leveren voor de kennissessie van volgende week. Dit heb je eind vorige week al voor jezelf uitgeschreven, dus geen stress. In de team meeting worden daarnaast nog een aantal updates gegeven van je leidinggevende. Ook heeft één van je teamleden een agendapunt ingebracht. Hij heeft een uitdaging bij één van zijn klanten en wil graag de mening van zijn collega online marketing experts horen. Dit is tenslotte de kracht van een Agency; Samen met andere marketing professionals het beste klantadvies of oplossing aandragen.

Weekend!
Het teamoverleg loopt iets uit en het is alweer 17:15. Tijd voor de Vrijmibo. Je besluit eerst om wat op kantoor te blijven borrelen en je dart skills nog wat te verbeteren. Een aantal collega’s gaan nog een hapje eten in de stad en je vindt dit een goede start van het weekend dus besluit mee te gaan. Heerlijk weekend…maar stiekem heb je ook al wel weer zin in maandag…