EnglishWerken bij AdResults
Online marketing bureau

Google Shopping Premium CSS

Google Shopping is een belangrijk onderdeel binnen SEA, het betaald adverteren in zoekmachines. Met dit onderdeel van Google kun je jouw producten etaleren in de zoekresultaten wat leidt tot meer website verkeer en conversies. Advertenties worden namelijk weergegeven met afbeeldingen, titel en prijs waardoor consumenten sneller beïnvloed kunnen worden binnen hun aankoopproces. AdResults helpt jouw bedrijf graag om strategische campagnes op te zetten en het maximale rendement te halen. Door te adverteren via een CSS (bijvoorbeeld via het eigen CSS van AdResults) levert dit flinke financiële voordelen op

Google CSS: Hoe werkt het?

Bij deze een korte video met uitleg over Google CSS (Comparison Shopping Service), deze door Google zelf gepubliceerd. CSS betekend eigenlijk vergelijkingssite. Een CSS verzameld prijzen van verschillende webshops, met als doel om bezoekers door te sturen naar hun website.

In juni 2017 werd bekend dat de Europese Unie een hoge boete zou opleggen aan Google (van 2,4 miljard euro), indien Google Shopping niet gewijzigd zou worden.
Volgens de EU is er sprake van oneigenlijk machtsmisbruik van Google omdat het Google’s eigen vergelijkingssite Google Shopping prominenter naar voren laat komen dan andere prijsvergelijkers.

Inmiddels heeft Google haar Google Shopping dienst gewijzigd: prijsvergelijkers (zoals Bigshopper.nl) zijn nu ook zichtbaar bij de Shopping resultaten binnen Google Zoeken (binnen het tabblad “Shopping” binnen Google zijn de vergelijkers niet zichtbaar). Dat ziet er als volgt uit:
google css partner

 

Daarin zijn 2 resultaten zichtbaar vanuit Google en één vanuit een CSS (in dit geval de vergelijker Bigshopper.nl). Door deze wijziging neemt de concurrentie in Google Shopping toe.

Maak het verschil met Google Shopping
Het doel van Google Shopping inzetten is het online promoten en verkopen van producten. Stel, iemand is op zoek naar een witte reiskoffer. Hij of zij bezoekt Google, en voert de zoekterm ‘witte reiskoffer kopen’ in. Hierna presenteert Google een overzicht met verschillende aanbieders die ook witte reiskoffers verkopen. Dit maakt Google Shopping een vergelijker voor de consument: hij of zij heeft de mogelijkheid om productfoto’s en prijzen te vergelijken. Dit is dan ook de kracht van Google Shopping.

Als verkoper van bijvoorbeeld groene vloerkleden wil je dat deze persoon jouw groene vloerkleed koopt. Om dit te bereiken moet je ervoor zorgen dat jouw advertentie zichtbaar is én er visueel aantrekkelijk uitziet.

google shopping adverteren
SEO optimaliseren

Bij AdResults weten we van Google Shopping een succes te maken.

We hanteren een unieke Google Shopping opzet, waarbij je veel meer controle hebt en uiteindelijk meer volume kunt behalen. Op goed renderende termen behalen we op deze manier een zo hoog mogelijk vertoningspercentage, zodat je zoveel mogelijk volume kunt halen uit je Google Shopping campagnes.

De voordelen van Google CSS

  • Een hogere klikfrequentie (CTR) doordat advertenties boven Google Ads worden weergegeven
  • Bereik potentiële klanten in meerdere fases van het aankoopproces
  • Meer leads door gebruik van afbeeldingen (zichtbaarheid) en prijzen/aanbiedingen

De nadelen van Google CSS:

Het nadeel van Google Shopping zit hem achter de schermen en in de kosten. In je Google Merchant Center zijn andere CSS partners namelijk niet zichtbaar. Als er andere partijen adverteren met jouw productaanbod (bijvoorbeeld affiliates), zullen zij concurreren met je eigen campagnes. Een product wordt maar één keer weergegeven in de Shopping-resultaten, waardoor het aantal conversies flink zullen dalen.
AdResults kan jouw bedrijf hier bij helpen en adviseren om je verificatie en claim te behouden. Één van de oplossingen is om je Merchant Center te koppelen aan een ander CSS waar je veel voordeel bij hebt, waarbij we samenwerken met Bigshopper.

Google ziet CSS Partners als concurrenten van Google. Dit heeft Google op deze wijze schematisch getekend:

Google css uitleg

Dit betekent in de praktijk dat er niets anders is: het eigen Google Ads account en het eigen Google Merchant center kan blijven bestaan, het enige dat Google aanpast is een wijziging op de achtergrond dat het Merchant account via de CSS gaat en niet via Google zelf. De wijziging zorgt ervoor dat er een link naar de CSS onder elk product zichtbaar is, in plaats van een link naar het Google Shopping tabblad. Het overzetten en het direct profiteren van de finaniciële voordelen kan dus eenvoudig en snel. Onze ervaring is dat het overzetten geen negatieve impact heeft op de Shopping campagnes en zelfs na het overzetten een beter resultaat laat zien (gezien het margevoordeel).

Profiteer van voordeel met Bigshopper CSS

Bij AdResults maken het mogelijk om je Google Merchant Center te koppelen aan Bigshopper CSS. Hiermee ga je ook nog eens 20% goedkoper adverteren in Google Shopping ten opzichte van concurrenten.

Onze consultants kunnen data overzetten naar een CSS (inclusief historie), waarbij er “Van Bigshopper” onder je advertentie staat inplaats “Van Google” (zie afbeelding boven).

Bigshopper heeft een premium partnership met Google. Transparantie en voldoen aan het beleid van Google zijn belangrijke kenmerken van Bigshopper als CSS.  Door de wijzigingen van de dienst van Google, zijn nu ook vergelijkers zoals Bigshopper zichtbaar op Google Shopping. Om te laten zien dat Google deze eerlijke concurrentie geeft, krijg je bij Bigshopper CSS 20% korting op klikkosten. Zo wordt er eerlijk geconcurreerd binnen alle partijen, en staat de laagste prijs centraal.

Voorbeeld veiling: Een adverteerder die Google Shopping inzet via Google levert een marge in van 20%. Als je 1 euro biedt per klik, gaat daarvan maar 80ct de veiling in. Via Bigshopper CSS gaat 100% de veiling in, dus een automatische bodverhoging van 25% zonder dat extra geboden wordt!

 

Direct profiteren van financiële voordelen:

Dit betekent in de praktijk dat er niets anders is: het eigen Google Ads account en het eigen Google Merchant center kan blijven bestaan, het enige dat Google aanpast is een wijziging op de achtergrond dat het Merchant account via de CSS gaat en niet via Google zelf. De wijziging zorgt ervoor dat er een link naar de CSS onder elk product zichtbaar is, in plaats van een link naar het Google Shopping tabblad. Het overzetten en het direct profiteren van de financiële voordelen kan dus eenvoudig en snel. Onze ervaring is dat het overzetten geen negatieve impact heeft op de Shopping campagnes en zelfs na het overzetten een beter resultaat laat zien (gezien het margevoordeel).

Het gemak van Google Smart Shopping:
Wanneer er voldoende data is kunnen we bij AdResults er ook voor kiezen Google Smart Shopping campagnes opzetten waarbij advertenties dynamisch worden ingezet. Met voldoende data kan Google door middel van Machine Learning:  Dit is een zelflerend algoritme dat patronen in data kan ontdekken, waardoor advertenties automatisch worden gegenereerd. Hierbij is het van belang dat campagnes goed worden ingesteld om optimaal te laten draaien en het maximale eruit te halen. Een kanaal dat voordelen geeft, maar ook nadelig kan zijn. Wanneer wij een accountanalyse voor je doen kunnen we gelijk adviseren of Google Smart Shopping een mogelijkheid biedt voor jouw e-commerce.

Vraag nu een gratis audit aan bij AdResults voor een volledige SEA analyse. Ga voor de beste online marketing strategie en ontdek hoe we jouw campagnes verder kunnen optimaliseren.

‘Ze helpen je vooruit met een strategie voor de lange termijn die goed aansluit bij de persoonlijke behoefte van jouw bedrijf.‘

Annely Greve
Digital marketeer
Vraag hier een gratis audit aan