EnglishVacatures 10
website snelheid

Website snelheid

Site speed (websitesnelheid) is steeds belangrijker geworden: in 2010 kondigde Google aan dat site speed een onderdeel is geworden van het SEO algoritme (bron: Official Google Webmaster Central). Website snelheid is daarmee officieel een factor geworden die van invloed is op de SEO-posities. Tevens is de websitesnelheid van invloed op het conversiepercentage en de omzet.

Websitesnelheid-consultancy bij AdResults: dit kun je van ons verwachten

Naast het feit dat website snelheid een onderdeel is geworden van de SEO-rankings in Google, heeft het ook een positief effect op de ervaring van de consument bij het gebruik van een website en het conversiepercentage.

Enkele onderzoeken over website snelheid:

  • Amazon.com: een verlaging van de website snelheid bij Amazon.com met slechts 100 milliseconden bleek een significante verlaging van de omzet ten gevolge te hebben.
  • Google: een verlaging van de websitesnelheid bij Google met 400 milliseconden resulteerde in 0,59 procent minder verzoeken per gebruiker.
  • Yahoo: een vertraging van zoekmachine Yahoo van 400 milliseconden zorgde voor 7 tot 9 procent minder verkeer.
  • Microsoft Advertising: ook zoekmachine Microsoft Advertising zag een negatief effect bij een vertraging: een vertraging van 2 seconden zorgde voor een omzetdaling van 4,3 procent per gebruiker.
online marketing groningen

 

Het optimaliseren van de laadtijd is dus van groot belang. In 2020 heeft Google de Core Web Vitals geïntroduceerd die de vitaliteit en gebruikservaring meet van jouw domein, waaronder de snelheid. Dit telt mee voor de SEO ranking en onze specialisten houden deze Google UX (User Experience) updates continu in de gaten.

Verhoog conversies met een verbeterde website snelheid:

De snelheid van je website is van invloed op je conversiepercentage: je doelgroep haakt eerder af op het moment dat de gepercipieerde laadtijd door de bezoekers van je website als langzaam wordt beoordeeld. Om de vitaliteit van jouw website te bepalen worden er vele factoren gemeten vanuit Google (Core Web Vitals), waaronder drie essentiële metrics:

Largest Contentful Paint (LCP): De laadtijd van pagina’s. Dit wordt gemeten vanaf het moment dat de pagina begint met laden en wanneer de grootste afbeelding is geladen. De aanbevolen laadtijd is onder de twee seconden. Boven de drie seconden wordt bij klanten gezien als slechte gebruikservaring, wat je moet zien te voorkomen.
First Input Delay (FID): De tijd wanneer de gebruiker op een element (link of button) klikt tot het moment dat de browser begint met het verwerken van de opdracht. Als een consument vaker op een knop moet drukken doordat deze niet reageert, kan dit frustratie opleveren.
Cumulative Layout Shift (CLS): Hierbij wordt gekeken naar de (onverwachte) lay-out verschuivingen. Soms hebben advertenties of afbeeldingen een langere laadtijd, waardoor er onverwacht verschuivingen zijn. Dit heeft invloed op de snelheid, maar ook de gebruikerservaring.

Er zijn veel cases en onderzoeken te vinden op internet over het positieve effect van het optimaliseren van de website snelheid. Het optimaliseren van de laadtijd is dus van groot belang. Niet alleen omdat dit een SEO-factor is geworden, maar ook omdat het meegenomen wordt in de kwaliteitsscore binnen Google Ads. Tevens verbetert een snelle website het gebruiks- en bestelgemak voor de consument. De laadtijd waarnaar gestreefd dient te worden is gemiddeld maximaal 3 seconden per pagina.

Website snelheid optimalisaties

De website snelheid kan op vele manieren geoptimaliseerd worden. Er is geen standaard oplossing: Magento vraagt om andere oplossingen dan op maat gemaakte webshops/websites. Een aantal zaken dat in ieder geval van belang is bij het optimaliseren van de snelheid is het verlagen van het aantal bestanden dat per pagina geladen wordt én het verlagen van de totale grootte van een pagina. Enkele veel voorkomende optimalisaties:

  • Website compressie (Gzip compressie)
  • Bestanden samenvoegen (.js/.css bestanden samenvoegen)
  • Gebruik maken van CSS sprites om het aantal afbeeldingen te reduceren
  • Pagina’s cachen
  • Bottlenecks analyseren en oplossen (onderdelen die niet bestaan (404) en eventuele redirects binnen pagina’s (301 of 302)
  • Onnodige items reduceren/uit de website halen
  • Serveraanpassingen en bijvoorbeeld het inzetten van een CDN (content delivery network)
  • JavaScript optimalisaties (bijvoorbeeld asynchroon laden van JavaScript)
  • Overschakelen van http/1.1 naar http/2
  • Etc.
google shopping adverteren

Vraag een gratis SEO-scan aan!

Een SEO-scan van AdResults geeft jou concrete kansen en actiepunten om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Dit zijn actiepunten die gericht zijn op het verbeteren van de techniek, content en autoriteit van je site. Neem contact met ons op om te kijken of je in aanmerking komt voor de accountanalyse en ontdek de kansen voor jouw website.

    Ze stoppen niet bij een standaard advies maar denken met je mee om er meer uit te halen. Ik wou dat ik ze eerder was tegengekomen!

    Remco Broekhuis
    Owner
    Bekijk hier de case