EnglishWerken bij AdResults
website snelheid

Linkbuilding

Linkbuilding is een van de drie belangrijke SEO-pijlers. Hiermee wordt de autoriteit van jouw website of webshop vergroot. In de basis is linkbuilding vrij eenvoudig. Deze tactiek is gericht op het verkrijgen van links van externe websites. Zoekmachines (Google) zien externe links naar jouw website of webshop namelijk als stemmen. En hoe meer stemmen jouw website of webshop heeft, hoe ‘populairder’ deze is. Dit wordt ook wel autoriteit genoemd.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het actief verkrijgen van relevante links vanaf externe websites, met als doel om de autoriteit van jouw eigen website of webshop te vergroten. Dit maakt het een tactiek om hogere organische posities voor relevante zoektermen te realiseren. Daarnaast draagt linkbuilding bij aan de online vindbaarheid van je website en het verkrijgen van meer organische bezoekers. Bovendien is linkbuilding nog steeds een belangrijke pijler van zoekmachine optimalisatie.

Waarom linkbuilding inzetten?

Aan het inzetten van linkbuilding voor jouw website of webshop kleven drie voordelen: (1) een betere organische vindbaarheid, (2) meer bezoekers op jouw website en (3) een toename in autoriteit.

Het realiseren van meer externe backlinks leidt tot een betere organische vindbaarheid. De Google Search-algoritmes gebruiken deze links namelijk voor het bepalen van de populariteit en autoriteit van jouw webshop. Dit betekent dat inkomende links deels bepalend zijn voor de plaats van jouw webshop in de zoekresultaten.

Daarnaast zorgt een toename in verwijzende links naar jouw webshop ook voor meer organische bezoekers. De toename van domeinautoriteit zorgt ervoor dat jouw webshop hogere posities behaalt in de zoekresultaten. Dit heeft op zijn beurt een positieve invloed op de groei van het totale aantal organische websitebezoekers. Dit zijn bezoekers die via de zoekmachines (Google) op jouw website terechtkomen.

Wanneer de techniek en content op orde zijn, kan linkbuilding de laatste zet in de goede richting geven. Het met linkbuilding verhogen van de domeinautoriteit kan topposities opleveren. Hogere organische posities hebben doorgaans een hogere click-through ratio. De kans is dus groot dat je met een toppositie automatisch meer organische websitebezoekers zult aantrekken.

online marketing groningen

Veelgebruikte linkbuilding-tactieken

Links kun je op verschillende manieren verkrijgen. Er zijn verschillende tactieken om relevante en kwalitatieve links te genereren. Bij het opstellen van een linkbuildingstrategie is het belangrijk om te bepalen welke tactiek(en) bij jouw webshop en doelstellingen passen. Veelvoorkomende linkbuildingtactieken zijn:

  • benader websites door middel van outreach;
  • ‘broken’ linkbuilding;
  • digitale PR;
  • gastbloggen;
  • links ruilen;
  • contentpromotie;
  • deelnemen aan communities;
  • het inzetten van influencers in de vorm van product testing;
  • de skyscraper-techniek.

Dit zijn enkele linkbuilding-tactieken waarmee je externe, relevante en kwalitatieve backlinks kunt verkrijgen. Onze SEO-consultants kunnen je bij de implementatie van linkbuilding adviseren welke van deze tactiek(en) bij jouw doelstellingen en webshop passen.

De kracht van interne én externe links

Een goede interne linkstructuur is van essentieel belang om belangrijke pagina’s naar voren te laten komen en de focus niet op minder belangrijke pagina’s te leggen. Daarnaast is de interne linkstructuur belangrijk omdat pagina’s die hoger in websitestructuur liggen hun SEO-waarde doorgeven aan pagina’s die lager in de websitestructuur liggen. Het is dus essentieel dat de juiste pagina’s de SEO-waarde krijgen van pagina’s met veel autoriteit. Hiermee vergroot je de kans dat deze relevante pagina’s beter worden gevonden in zoekmachines, en minder relevante pagina’s juist niet. Wanneer je linkbuilding gaat uitbesteden, is het dan ook raadzaam om de interne linkstructuur onder de loep te nemen.

Tips voor linkbuilding

Net als bij SEO is bij linkbuilding een groot aantal factoren van belang. Het is belangrijk dat deze factoren in acht worden genomen, omdat je hiermee de impact van de linkbuilding vergroot. Wanneer je de autoriteit van jouw webshop wil verhogen, let dan op het volgende.

  • de pagina-autoriteit;
  • de autoriteit van de website waar de link vandaan komt;
  • de relevantie van de linkende website;
  • de anchor-tekst;
  • nofollow vs. follow;
  • de plaats van de verwijzende link in de websitestructuur.

Let daarnaast ook op externe linkverwijzingen naar pagina’s die niet meer bestaan, ofwel 404-pagina’s. Benieuwd naar hoe het linkprofiel van jouw webshop eruitziet en hoe jij hoger kunt scoren in Google? Neem dan contact op met onze SEO-consultants.

Verhoog de autoriteit van jouw domein met AdResults

Bij AdResults bieden we linkbuilding aan via partners. Omdat wij al ruim 10 jaar met verschillende partners werken, weten wij waar goede linkbuildingresultaten worden behaald. Hierbij neemt AdResults de controlerende en adviserende rol op zich. Wij ontzorgen het gehele traject. Dit betekent dat wij onderzoek doen, kansen en verbeterpunten in kaart brengen, zoektermen vaststellen en deze vervolgens vertalen naar een strategie waarbij we maandelijks rapporteren. Zo kun jij in één oogopslag zien hoe de organische posities veranderd zijn en welke backlinks zijn gerealiseerd, en kunnen wij aantonen wat het effect is van onze opgestelde linkbuildingstrategie.

Ben je benieuwd naar het linkprofiel en de autoriteit van jouw domein? Vraag nu een gratis audit aan voor een linkbuilding analyse en kom erachter hoe AdResults jouw SEO-resultaten kan optimaliseren op het gebied van autoriteit, maar ook content en indexatie.

 

Ze stoppen niet bij een standaard advies maar denken met je mee om er meer uit te halen. Ik wou dat ik ze eerder was tegengekomen!

Remco Broekhuis
Owner
Bekijk hier de case