EnglishWerken bij AdResults

De alt tags checker van AdResults

Met de alt tags checker van AdResults is het mogelijk om snel en eenvoudig per pagina een overzicht te krijgen van alle afbeeldingen en de alternatieve teksten (de alt tags) die daarbij zijn ingevuld. Vul de URL in van de pagina die je wilt checken en je krijgt een overzicht van de afbeeldingen met de daarbij ingevulde alternatieve tekst. Met deze tool kun je checken of je de juiste teksten gebruikt bij de afbeeldingen binnen je website. Google kan namelijk teksten binnen afbeeldingen niet lezen, maar wel de alt tags (de alternatieve teksten) die gekoppeld zijn bij de afbeeldingen.

 

Wat zijn alt tags?

De alt tag is de alternatieve tekst die de content van de afbeelding beschrijft. Google kan namelijk niet zien wat de afbeelding is. Met de alt tag beschrijf je dus eigenlijk wat je op de afbeelding ziet. Wanneer een afbeelding niet laadt, zorgt de alt tag ervoor dat de beschrijving van de afbeelding zichtbaar is. Kortom, je geeft de crawlers van zoekmachines zoals Google extra informatie over de inhoud van de afbeelding.

 

Waarom zijn alt tags belangrijk?

Alt tags zijn belangrijk omdat deze extra informatie meegeven aan de crawlers van zoekmachines. Zonder alt tags is een zoekmachine niet in staat om de inhoud van de afbeelding te bepalen. Verder is het toevoegen van alternatieve teksten in combinatie met afbeeldingen onderdeel van on-page SEO. Daarnaast verbetert het gebruikmaken van alt tags de gebruikersvriendelijkheid van de gebruikers op de website. Websitebezoekers met een beperking (die bijvoorbeeld een schermlezer gebruiken) krijgen een alt attribuut te zien om de afbeelding op de pagina beter te begrijpen. Daarom is het belangrijk dat je altijd een alt tag meegeeft wanneer je een afbeelding gebruikt.

 

Hoe ziet een goede alt tag eruit?

Een goede alt tag is beschrijvend, gedetailleerd en bevat de keyword waarvoor je de pagina schrijft. Let op dat je alternatieve tekst niet gebruikt voor het spammen van keywords. Dit zorgt voor een negatieve gebruikerservaring. Bovendien kan Google de pagina als spam markeren. Dit kan op zijn beurt weer een negatieve invloed hebben op de ranking van de pagina in de zoekresultaten pagina’s.