SEO consultancy

Pagina's

SEO consultancy

SEO (search engine optimization) is een onderdeel van website optimalisatie en omvat het optimaliseren en verbeteren van de vindbaarheid van websites in zoekmachines zoals Google en Bing. Het is de fundering van websites die van oudsher rust op drie pijlers: content, indexatie en autoriteit. Tegenwoordig ligt de focus binnen SEO op het verhogen van de relevantie: het optimaliseren van websites om zo goed mogelijk aansluiting te vinden bij de gewenste doelgroep. Daarbij is van groot belang om de richtlijnen van Google te respecteren.

SEO bestaat uit een zeer groot aantal factoren, dat van oudsher terug te brengen is naar de drie eerder genoemde pijlers: content, indexatie en autoriteit. De pijlers zijn in de loop der jaren niet gewijzigd, de inhoud en weging van de pijlers wel.

SEO: content

Content is King wordt vaak gezegd. Een uitspraak die door veel online marketeers en bureaus wordt gebruikt. Het gaat daarbij niet alleen om content (teksten/informatie), maar om relevante én unieke content. Relevante en unieke content is belangrijk in de gehele website: zoekmachines als Google kijken niet meer naar losse pagina’s binnen een website, maar vormen zich een beeld naar aanleiding van alle pagina’s binnen een website. Een aantal “slechte pagina’s” (pagina zonder content of pagina’s zonder unieke/relevantie content) kan een negatief effect hebben op de gehele website (dus ook op pagina’s met unieke en relevante content). De content moet aansluiten bij de doelgroep van de websitebezoekers: wat u nodig heeft is een content strategie die geschreven is voor de doelgroep en waarbij u zich richt wordt op enkele belangrijke zoekwoorden die aansluiten bij de doelgroep. Een uitgebreid keyword onderzoek is essentieel voorafgaand aan het bepalen van de meest relevante SEO structuur.

Content bestaat niet alleen uit het schrijven van unieke en relevante teksten. Belangrijke onderdelen binnen de content zijn de implementatie van rich snippets, het uniek maken van meta tags, gebruik maken van heading tags, een duidelijke URL-structuur die aansluit bij de content, alt teksten bij afbeeldingen en gebruik maken van tekstelementen (vetgedrukte tekst, linkjes naar relevante pagina’s om het navigeren eenvoudiger te maken voor bezoekers), etc.

SEO: indexatie

Indexatie is een onderdeel van SEO waarbij het gaat om de wijze waarop zoekmachines een website kunnen bereiken, scannen en beoordelen. Het gaat om vragen als: welke informatie/pagina’s mag een zoekmachine wel/niet indexeren? Wat kan een zoekmachine wel/niet scannen en beoordelen? Hoe om te gaan met situaties die wellicht als SPAM beoordeeld worden? Indexatie kent vele factoren. Site speed (website snelheid) is bijvoorbeeld een belangrijke factor geworden: hoe eenvoudig kan een zoekmachine een pagina bereiken en hoe snel kan alle informatie op een pagina gescand en beoordeeld worden? Tevens heeft Google in 2014 aangekondigd dat websites die een beveiligde HTTPS verbinding gebruiken, een lichte voorsprong hebben qua ranking (zie het officiële artikel van Google op GoogleWebmasterCentral.nl). De focus van Google ligt op het relevanter, veiliger en sneller maken van het internet. De overgang van HTTP/2 is hierbij ook van belang (bekijk ook het artikel over HTTPS en HTTP/2 dat AdResults voor Twinkle Magazine heeft geschreven). Daarnaast zijn vele nieuwe factoren van belang, die enkele jaren geleden geen invloed hadden op de ranking. Zo is het nu belangrijk dat een website mobiel vriendelijk is (lees hierover meer in het artikel van AdResults over mobiel vriendelijke websites).

Binnen indexatie gaat het ook om problemen op te lossen binnen websites, bijvoorbeeld dubbele URL’s. Er is een aantal oplossingen om om te gaan met indexatie-problemen, zoals het gebruik maken van robots.txt, meta robots toepassen, redirects gebruiken en/of canonical URL’s toepassen. Veel websites ondervinden problemen doordat één pagina zowel met als zonder eindslash bereikbaar is, URL’s zowel met kleine letters als met hoofdletters geschreven kunnen worden, etc. Er zijn dan twee (of meer) URL’s beschikbaar voor één pagina. Welke pagina gaat een zoekmachine als Google dan indexeren? Indien u binnen uw website filters gebruikt, heeft u nagedacht hoe deze SEO vriendelijk opgebouwd moeten worden, zodat voorkomen wordt dat Google duizenden filterURL’s gaat crawlen?

SEO: autoriteit

Autoriteit is een belangrijke factor: links naar pagina’s (zowel externe links als interne links) kunnen zoekmachines zien als aanbeveling. Meer links naar een pagina betekent een hogere populariteit. Het is daarbij belangrijk dat het links betreft van kwalitatieve websites. Bij voorkeur met een hoge populariteit, die aansluiten bij de content van een website (relevante links). Meestal spreken we over externe links, dat zijn links vanaf andere, externe websites. Interne links zijn ook erg belangrijk. Indien veel pagina’s binnen een site naar een specifieke interne pagina verwijzen, dan heeft die pagina een hoge interne linkpopulariteit. Een goede interne linkstructuur is daarom van essentieel belang, zodat belangrijke pagina’s naar voren komen en de focus niet ligt op minder belangrijke pagina’s. Ook binnen linkpopulariteit gelden de richtlijnen van Google: betaalde links mogen geen bijdrage leveren aan de linkpopulariteit, links die voorzien zijn van een nofollow tag wegen niet mee in de linkpopulariteit, linkfarms zijn niet toegestaan, anker-teksten (de tekst waaraan een link gekoppeld wordt) zijn erg belangrijk en een onnatuurlijk patroon van het verkrijgen van links kan Google straffen met een penalty. Vroeger bestond het verkrijgen van autoriteit met name uit linkbuilding. Tegenwoordig wordt het verkrijgen van autoriteit middels social media steeds belangrijker (het verkrijgen van Facebook likes en shares, +1’s van Google, Tweets, etc.).

SEO: tools

SEO tools of software oplossingen zijn essentieel bij het optimaliseren van SEO. Met behulp van deze tools kunnen we problemen met websites opsporen, die wellicht zonder deze tools over het hoofd worden gezien. Naast de vele commerciële tools die in de markt beschikbaar zijn, biedt Google zelf een zeer nuttige (gratis) tool: de Google Search Console (voorheen de Google Webmaster Tools). De Google Search Console geeft inzicht in de problemen waar Google tegenaan loopt tijdens het crawlen van uw site en biedt mogelijkheden om problemen met uw site op te lossen.

Online Marketingbureaus & SEO

Een goed online marketing-bureau helpt u om SEO te optimaliseren en daarbij rekening te houden met de richtlijnen van Google en andere zoekmachines. Voordat u als online marketeer een keuze maakt uit een online marketing bureau of een pitch uitschrijft, is het verstandig om u voor te bereiden. Google heeft zelf al een artikel geschreven over de punten waar u als online marketeer op moet letten bij het selecteren van een SEO Bureau.

Lees ook de AdResults testimonials met ervaringen van onze klanten

Wilt u een afspraak maken?