Search advertising

Pagina's

Search advertising

Search advertising omvat het adverteren binnen zoekmachines zoals Google en Bing. Het is een onderdeel van de zoekresultatenpagina, die bestaat uit organische zoekresultaten en uit betaalde zoekresultaten (Search Advertising). De organische zoekresultaten zijn niet betaald en zijn onafhankelijk.

Search advertising: Google Adwords

In Nederland is Google veruit de grootste zoekmachine (met een marktaandeel van rond de 93 procent). Binnen search advertising heeft Google daardoor het grootste bereik in Nederland. Het search advertising platform van Google is beter bekend als Google Adwords. Google Adwords is in 2003 in Nederland gelanceerd en wordt tegenwoordig veelvuldig gebruikt. Voor veel adverteerders is Google Adwords een belangrijk kanaal binnen de gehele online marketing. Door de toenemende concurrentie binnen Google Adwords, is een juiste search advertising-strategie van groot belang: zo kunnen we kosten besparen en rendement uit de advertentiecampagnes verhogen.

Google Adwords kwaliteitsscore

De basis van Google Adwords is erg belangrijk: Google Adwords is geen eenvoudig veilingsysteem waarbij de hoogste bieder de beste posities krijgt. Bij Google Adwords is relevantie erg belangrijk. Relevantie wordt aangegeven door middel van de Google Adwords kwaliteitsscore. De Google Adwords kwaliteitsscore bestaat uit een aantal kenmerken, waarvan de CTR (de click through rate) het belangrijkste is. De CTR is het aantal kliks op een advertentie gedeeld door het aantal keren dat de advertentie in de zoekresultaten vertoond is. Een kort voorbeeld laat zien waarom de CTR belangrijk is:

Voorbeeld Google Adwords
Een grote webshop met de naam 3DTV BV verkoopt 3D televisies en gebruikt Google Adwords als online marketing advertentiekanaal. De webshop wil graag bovenaan staan en stelt een maximale klikprijs (maximum CPC, cost per click) in van 1 euro per klik. Een concurrent, TV2020 verkoopt dezelfde 3D TV’s en stelt een maximale klikprijs van 50 cent in. TV2020 heeft haar Google Adwords-campagnes volledig geoptimaliseerd, 3DTV heeft geen optimalisaties toegepast en heeft ook niet nagedacht over een strategie.

Al snel blijkt dat de CTR van 3DTV slechts 1 procent is en van TV2020 5 procent. Bij 100 advertentievertoningen betekent dit dat Google één klik in rekening heeft kunnen brengen bij 3DTV en vijf kliks bij TV2020. Stel dat Google de maximale CPC in rekening zal brengen (dit is meestal niet het geval), dan zou Google één euro verdienen aan 3DTV en 2,50 euro aan TV2020, ondanks dat TV2020 een lagere maximale klikprijs heeft ingesteld. TV2020 levert niet alleen meer geld op voor Google, de advertenties van TV2020 zijn ook veel relevanter voor consumenten. Dit heeft een positieve invloed op de kwaliteitsscore en TV2020 zal daardoor minder betalen voor betere posities.

Dit voorbeeld laat zien dat een goede strategie, waarbij we vooraf goed nadenken over de structuur binnen het Google Adwords account en we daarop aansturen, uiteindelijk resulteert in campagnes met meer rendement.

Google Adwords: aansturen op effective revenue share (ERS)

AdResults vindt het van groot belang om Google Adwords aan te sturen op performance. Daarbij maken we gebruik van effective revenue share (ERS): een percentage van de omzet uit Google Adwords dat gebruikt mag worden als marketingkosten. Dit ERS percentage stellen we vooraf met u vast als doelstelling. Stel dat het ERS-percentage voor een campagne vastgesteld wordt op 10 procent, dan betekent dit dat AdResults als doelstelling heeft om voor elke € 1.000,- kosten binnen Google Adwords een omzet te realiseren van € 10.000,-. Het is daarom van belang dat we het percentage in overleg met u vaststellen. Het percentage is namelijk afhankelijk van de branche, retourpercentages, eventuele seizoensinvloeden, etc. Bij het vaststellen van een te laag percentage, laten we omzet liggen. Bij een te hoog percentage zal het rendement afnemen. Het vaststellen van een geschikt percentage is dus erg belangrijk.

Google Adwords: zoeknetwerk en display netwerk

Google Adwords heeft meerdere netwerken waarop geadverteerd kan worden: het zoeknetwerk (Google zoeken en haar zoekpartners) en het display netwerk. De ervaring leert dat pull marketing conversie gericht is en dat push marketing meer gericht is op branding. Indien u een webshop heeft waarmee u volledig gaat voor het verhogen van de omzet en het aantal orders, is het belangrijk om de strategie te hanteren dat eerst pull marketing volledig wordt benut en daarna pas push marketing wordt ingezet. Dit houdt in dat we eerst Google Adwords zoeken (pull marketing) volledig benutten en daarna het Google display netwerk inzetten (push marketing).

Google Adwords campagnes & ontwikkelingen

Google Adwords is continu in ontwikkeling. AdResults vindt het zeer belangrijk om zoveel mogelijk ontwikkelingen te testen en te implementeren voor haar klanten. Het inzetten van nieuwe ontwikkelingen biedt kansen en voorsprong ten opzichte van concurrentie. Voorbeelden hiervan zijn Google Adwords dynamisch remarketing, dynamische zoekadvertenties, Google Shopping, Adwords advertentie extensies, etc. U kunt erop vertrouwen dat wij altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en dat wij u op onze beurt vertrouwd maken met wat voor u relevant is.

Heeft u al nagedacht hoe u het verschil kunt maken met Google Shopping ten opzichte van uw concurrenten? Het aanbod van producten en concurrenten in Google Shopping neemt toe. Voor specifieke termen (waarbij de consument al weet welk product hij/zij wil bestellen) wilt u beter zichtbaar zijn dan voor generieke termen met over het algemeen een lager conversiepercentage en heel veel volume. AdResults kan u helpen bij een unieke Google Shopping opzet, waarbij u veel meer controle heeft en uiteindelijk meer volume kunt behalen. Op goed renderende termen behalen wij een zo hoog mogelijk vertoningspercentage, zodat u zoveel mogelijk volume kunt halen uit uw Google Shopping campagnes.

Lees ook de AdResults testimonials met ervaringen van onze klanten.

Wilt u een afspraak maken?