EnglishWerken bij AdResults

 
 
 
 
Snelheids overzicht
 
 
 

Hoe werkt onze website speed test tool?

Onze website speed test tool is gebaseerd op de Google PageSpeed Insights Tool. Deze tool biedt inzicht in de snelheid van websites en kijkt daarbij naar verschillende elementen, elk met hun eigen effecten. Zo wordt onderzocht hoe snel de website laadt, maar ook hoe snel men op elementen kan klikken en hoelang bepaalde elementen over de pagina blijven verspringen.

Wat is het belang van een snelle website?

Een snelle website is van groot belang om te voorkomen dat websitebezoekers uit irritatie weer wegklikken. Sowieso zullen ze de pagina snel verlaten als ze lang naar een wit scherm moeten kijken, maar ook constant verspringende elementen en een website die traag reageert op interactie zijn factoren die de bounce rate verhogen. Om mensen op je website te houden, wil je dus de snelheid van je website op ieder vlak verhogen.

Wat is de ideale websitesnelheid?

In het verleden werd nog een richtlijn van 2 tot 3 seconden aangehouden voor site speed; tegenwoordig gaat het volgens Google eerder om 1 à 2 seconden. Vooral mobiele websitegebruikers hebben vaak haast, waardoor zij een trage pagina des te sneller weer zullen verlaten. Daarom raden we je aan om altijd te streven naar de snelst mogelijke website.

De resultaten uitgelegd

Als je een URL invoert in onze site speed tool, krijg je een lijst met verschillende resultaten te zien. Elk van deze resultaten is een onderdeel van je websitesnelheid, maar de manier waarop gebruikers hierop reageren, verschilt per onderdeel. Hieronder leggen we je uit hoe je de resultaten van onze tool moet interpreteren.

First Contentful Paint (FCP)

First Contentful Paint (FCP) wordt in het Nederlands ook wel omschreven als ‘eerste tekenbewerking met content’. Hierbij gaat het om de tijd die je website erover doet om de eerste tekst of afbeelding te tonen. Meer informatie

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint (LCP) betreft de snelheid waarmee de grootste content op een pagina volledig wordt geladen. Dit kan gaan om een tekst of een afbeelding, hoewel een afbeelding meer tijd zal kosten. Hierdoor kan de algehele site speed vertraagd worden. Meer informatie

Speed Index

De Speed Index toont hoe snel de volledige content op de pagina zichtbaar is. Voor lezers is de website op dit punt bruikbaar, voor overige interacties nog niet per se. Meer informatie

Time to Interactive (TTI)

Time to Interactive (TTI) verwijst naar de hoeveelheid tijd die nodig is voordat een pagina volledig interactief is. Gebruikers kunnen op elementen klikken en de pagina gebruiken zoals zij willen. Meer informatie

Total Blocking Time

De Total Blocking Time betreft de som van alle perioden tussen FCP en TTI waarvan de taaklengte langer duurt dan 50ms. In deze tijd zijn elementen wel zichtbaar, maar kan er nog niet op geklikt worden. Dit wordt door gebruikers als storend ervaren. Meer informatie

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) gaat om de cumulative indelingsverschuiving, oftewel de tijd waarin zichtbare elementen binnen het kijkvenster zich nog over het scherm verplaatsen. Dit kan ertoe leiden dat websitebezoekers misklikken. Meer informatie

First Input Delay (FID)

First Input Delay (FID) gaat om vertraging van de eerste input, oftewel om de tijd die het duurt voordat een browser daadwerkelijk kan reageren op een interactie van een gebruiker. De elementen zijn dan al wel interactief (TTI), maar de browser is nog niet in staat erop te reageren

Site speed als onderdeel van SEO

Site speed is een van de vele factoren die invloed hebben op de organische ranking van een website in Google. Over het algemeen zijn de websites met de hoogste posities ook de snelste websites. De reden hiervoor is dat Google gebruikerswaarde wil bieden, en gebruikers zijn minder geneigd om op een trage website te blijven (waardoor die website indirect minder waardevol wordt). Hierdoor speelt site speed een belangrijke rol in zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Site speed als onderdeel van SEA

De websitesnelheid heeft ook invloed op betaald adverteren (SEA): des te sneller je webpagina’s laden, des te beter de kwaliteitsscore van je Google Ads-account zal zijn. Ook hierbij gaat het om het creëren van gebruikerswaarde; gebruikers zullen een product dat traag laadt minder snel aanschaffen, dus houdt Google hier rekening mee bij de beoordeling van ads.

Hulp nodig bij het verhogen van je websitesnelheid?

Onze website speed test tool kan je een duidelijk beeld geven van de algehele snelheid van je website én de aspecten die die snelheid beïnvloeden. Nu is de kans echter groot dat je deze kennis ook in de praktijk zult willen toepassen om je site speed te optimaliseren. Dit kun je zelf doen, maar je kunt het ook aan de expert overlaten! Onze SEO-consultants adviseren je graag over de verschillende manieren waarop je je site speed kunt verhogen. Vraag een gratis, vrijblijvende audit bij ons aan en ontdek de mogelijkheden.

Betere performance en vindbaarheid van je website in zoekmachines? Bij AdResults gaan we voor de beste SEO-strategie.

Gooitzen de Vries
SEO consultant
Neem nu contact op!