EnglishWerken bij AdResults

Wat is de interne linkstructuur van een pagina?

Met de interne linkstructuur verwijzen we naar alle links op een site en hoe die de verschillende webpagina’s met elkaar verbinden. Hierbij gaat het dus hoofdzakelijk om interne links, hoewel ook externe links deel uitmaken van de linkstructuur. Alle webpagina’s op een website moeten via links aan andere pagina’s gekoppeld zijn om door Google gevonden te kunnen worden. Hierdoor is een interne linkstructuur van groot belang voor de SEO-waarde van een website.

Wat kun je met de internal link checker?

De internal link checker kan je tonen hoeveel links één webpagina bevat en welke attributen aan die links gekoppeld zijn. Deze tool analyseert de structuur van de opgegeven pagina en toont het totaalaantal links, uitgesplitst naar verschillende categorieën. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om interne en externe links, nofollow links en anchors/anchorteksten.

Het aantal interne links

Allereerst laat onze internal link checker zien hoeveel interne links de pagina bevat. In dit geval wordt met interne links ook wel op backlinks gedoeld, die je eveneens zou kunnen checken met onze backlink checker. Voor een heldere structuur is het belangrijk dat iedere pagina linkverwijzingen bevat naar andere pagina’s op dezelfde website, zodat deze duidelijk deel uitmaakt van de websitestructuur. Zo’n web is door Google eenvoudiger te crawlen, wat de SEO-ranking ten goede komt.

Bij de interne links maakt onze internal link checker onderscheid tussen absolute en relatieve links. Daarbij bevatten absolute links standaard de domeinnaam en zijn deze volledig uitgeschreven, terwijl relatieve links alleen het pad bevatten en níet de domeinnaam. Relatieve links kunnen verwarrend zijn voor Google en dienen daarom alsnog volledig uitgeschreven te worden. Zo maakt onze tool het je heel gemakkelijk om te bepalen om welke links het exact gaat.

Het aantal externe links

Ook het aantal externe links is van belang voor de waarde van je website. Links naar betrouwbare externe websites geven je eigen site namelijk autoriteit (in de ogen van zowel Google als gebruikers), maar je wilt níet dat je websitebezoekers je website verlaten om in plaats daarvan naar de concurrent te gaan. Daarom is het belangrijk om goed met externe links om te gaan en deze zeer bewust in te zetten. Onze internal link checker toont je naar welke websites je externe links verwijzen, zodat je direct kunt zien of je niet per ongeluk je potentiële klanten doorspeelt aan de concurrent.

Het aantal follow en nofollow links

Follow links zijn links die Google kan volgen om de linkstructuur van je website in kaart te brengen, terwijl nofollow links dus níet door Google gevolgd kunnen worden. Websitebezoekers kunnen op beide typen links klikken, waardoor dit geen invloed heeft op hun ervaring. Nofollow links dienen gebruikt te worden voor pagina’s waarvan je niet wilt dat ze door Google gecrawld worden, zoals profielpagina’s, bestelpagina’s of automatisch gegenereerde zoekresultaatpagina’s. Deze hebben geen SEO-waarde, maar als Google deze links zou volgen, gaat je crawl budget er wel aan op. Gebruik daarom onze internal link checker om te testen of je follow en nofollow links correct zijn ingesteld. 

Het aantal anchors

Anchors zijn de elementen waaraan links gehangen worden, ook wel anchorteksten/anchor texts genoemd. Inhoudelijk gezien dient een anchor overeen te komen met het onderwerp van de pagina waarnaar verwezen wordt. Google wil namelijk weten waar een link heen leidt, zodat de relevantie eenvoudiger te bepalen is. Hiervoor zijn sterke anchorteksten van belang. Zorg er daarom voor dat je geen links hangt aan nietszeggende tekst zoals ‘Klik hier’, maar enkel aan woorden die de pagina waarnaar verwezen wordt direct omschrijven. Onze internal link checker is ideaal om snel een overzicht te genereren van alle anchors die op je webpagina voorkomen.

Laat AdResults je interne linkstructuur voor je checken

Een solide interne linkstructuur is van groot belang voor de SEO-waarde van je website. Indirect wordt hierdoor dus bepaald hoeveel organisch verkeer je aantrekt. We snappen dat SEO hierdoor een overweldigende onderneming kan lijken, vooral als je alles zelf moet doen. Hoewel we je met tools zoals onze internal link checker graag in je kracht zetten, staan we je ook met veel plezier persoonlijk bij! Wil jij je SEO aan ons uit handen geven, en bijvoorbeeld je interne linkstructuur en overige aspecten door ons laten checken? Vraag dan een gratis, vrijblijvende audit bij ons aan om erachter te komen wat wij voor je kunnen betekenen.

Websitestructuur is één van de belangrijkste SEO-elementen die jouw rankings een boost geven. Vraag nu een gratis audit aan en kies voor SEO bij AdResults.

Robert Slijm
CEO & Co-founder
Neem contact op