EnglishWerken bij AdResults





 

Hoe wordt de keyword density exact berekend?

De keyword density wordt berekend met behulp van de formule: 

aantal keer dat zoekwoord voorkomt / totaalaantal woorden x 100

Nu is de vraag echter wel welke tekst exact wordt meegenomen in de berekening van het totaalaantal woorden. Soms valt hier enkel de geschreven content in de vorm van een tekstblok onder, soms worden producttitels en andere tekstelementen op de pagina ook meegeteld. Hierdoor is de keyword density van webpagina’s, vooral van webshops, vaak niet exact te berekenen. Mochten de producttitels namelijk allemaal het belangrijkste zoekwoord bevatten, dan zal de keyword density al snel een stuk hoger uitvallen dan verwacht – áls deze titels daadwerkelijk worden meegerekend. Het berekenen van de keyword density is hierdoor geen exacte wetenschap.

Hoe werkt de keyword density checker?

De keyword density checker werkt als volgt: je typt de zoekwoorden waarvan je de keyword density wilt checken in in onze tool, één zoekopdracht per regel. Dit betekent dat je ook kunt zoeken op zoekwoorden die in feite uit meerdere woorden bestaan, zolang je ze maar met een Enter van elkaar scheidt. Vink je de optie ‘Hoofdlettergevoelig’ aan, dan worden alleen zoekwoorden meegerekend waarvan het hoofdlettergebruik overeenkomt met de door jou opgegeven schrijfwijze. Vink je de optie ‘Zoeken naar exacte woorden’ aan, dan worden alleen resultaten getoond die geen onderdeel uitmaken van een samenstelling.

Waarom zoeken naar exacte woorden?

Vaak typen zoekmachinegebruikers hun zoekopdrachten verkeerd gespeld in, waardoor het kan voorkomen dat een misspelling een hoger zoekvolume heeft dan de correct gespelde versie van het woord. Bijvoorbeeld: ‘zoekwoorden onderzoek’ heeft een hoger zoekvolume dan ‘zoekwoordenonderzoek’, terwijl die tweede optie toch echt de correcte spelling is. Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn, zijn sommige SEO-specialisten ervan overtuigd dat je in content het beste de spelling van de zoekmachinegebruikers kunt aanhouden. Als dit ook jouw insteek is, zou je onze keyword density checker bijvoorbeeld kunnen gebruiken om te zien hoe vaak het woord ‘zoekwoorden’ los in je tekst voorkomt. Het zou namelijk kunnen zijn dat een tekst over ‘zoekwoorden onderzoek’ hoger rankt onder zoekmachinegebruikers die ook specifiek op die spelling zoeken. 

De keyword density checker voor SEO-doeleinden

Onze keyword density checker is voornamelijk geschikt voor SEO-doeleinden. Wel moeten we hier direct bij vermelden dat er veel onduidelijkheid bestaat over de regels omtrent keyword density in SEO-teksten, en dat deze regels continu aan verandering onderhevig zijn.

In het verleden werd in ieder geval gesteld dat ieder zoekwoord waarop je wilde ranken een keyword density van 1 à 4% moest hebben. Dat zou betekenen dat als je een tekst van 1000 woorden hebt, je zoekwoord daarin 10 tot 40 keer moet voorkomen. Echter, we kunnen wel met zekerheid stellen dat dit níet ten koste mag gaan van de leesbaarheid voor je tekst. Hoewel je wel een zekere keyword density nodig hebt, is het essentieel om keyword stuffing en zeer onnatuurlijk ogende content te vermijden. Zie deze tool daarom liever als een indicatie, en creëer vooral sterke content die meerwaarde biedt.

Schakel je liever de hulp van een professional op het gebied van SEO en aspecten als keyword density in? Daarvoor kun je ook terecht bij onze SEO-consultants en contentspecialisten! Vraag een vrijblijvende gratis audit aan om meer te weten te komen over de mogelijkheden.

De keyword density checker als woordenteller

Je kunt onze keyword density checker ook simpelweg gebruiken om te tellen hoe vaak een bepaald woord of zinsdeel voorkomt in een tekst. Dit kan prettig zijn als je een vertaling wilt aanschaffen waarbij je per woord betaalt, maar waarbij bijvoorbeeld eigen-/bedrijfsnamen niet in de prijs worden meegerekend. Wij zouden dan een tekst kunnen invoeren in de keyword density checker, kijken hoeveel woorden deze in totaal bevat en vervolgens het aantal keer dat ‘AdResults’ voorkomt in de tekst van dat aantal aftrekken. Zo houd je alleen het aantal woorden waarvoor je daadwerkelijk moet betalen over.

Op zoek naar sterke, niet AI-gegenereerde content? Bij AdResults hebben we contentspecialisten die jouw website hoger in Google laten ranken. Neem nu contact op voor een gratis audit!

Annemijn Steinmeijer
Senior Online Marketing Consultant
Neem contact op