EnglishWerken bij AdResults

Wat is het nut van heading tags?

Een website kan worden gezien als een boek, waarbij de sitemap dienst doet als de inhoudsopgave. Net zoals boeken uit hoofdstukken bestaan, bestaan websites uit pagina’s. Zowel in hoofdstukken als op webpagina’s kom je paragrafen en subparagrafen tegen, die voor de duidelijkste structuur worden aangeduid met koppen. Op webpagina’s worden deze koppen de heading tags genoemd, in de broncode aangeduid met de HTML-codes <h1> tot en met <h6>. Deze heading tags zorgen ervoor dat Google de pagina beter kan begrijpen, maar ook dat websitebezoekers sneller kunnen scannen en vinden wat ze zoeken.

Hoe worden heading tags gebruikt?

De heading tags kun je zien als niveaus, waarbij de <h1> tag standaard de titel van de pagina is. Daarvan dient er daarom slechts <h1> tag per webpagina te zijn opgenomen. Vervolgens kunnen niveaus worden gecreëerd met <h2> tags, en subniveaus met <h3> tot en met <h6> tags. <h1> en <h2> tags horen op iedere webpagina voor te komen; voor de <h3> tot en met <h6> tags is dit optioneel. Wat wel belangrijk is, is dat heading tags volgens de standaard paragraafstructuur gebruikt worden. Dus waar je paragraaf 1.1 zou hebben en subparagraaf 1.1.1, gebruik je respectievelijk een <h2> en een <h3> tag. Dat kan er zo uitzien:

<h1>Titel</h1>

   <h2>Paragraaf 1</h2>

   <h2>Paragraaf 2</h2>

        <h3>Paragraaf 2.1</h3>

           <h4>Paragraaf 2.1.1</h4>

        <h3>Paragraaf 2.2</h3>

           <h4>Paragraaf 2.1.2</h4>

   <h2>Paragraaf 3</h2>

In dit voorbeeld worden de niveaus ook aangegeven door in te springen, zodat je kunt zien dat een <h1> tag nooit direct door een <h3> tag wordt gevolgd.

Welke waarde kent Google toe aan heading tags?

Hoewel het wisselt welke waarde Google exact toekent aan heading tags, is de <h1> tag altijd de belangrijkste heading tag op een pagina. Deze vat de inhoud van de pagina beknopt samen en dient het belangrijkste zoekwoord te bevatten. Vervolgens kijkt Google naar de <h2> tags, waarbij wordt gesuggereerd dat vooral de eerste paar <h2> tags de meeste waarde toegekend krijgen. Bij de andere tags (<h3> t/m <h6>) neemt deze waarde af. Dat wil niet zeggen dat je ze niet moet gebruiken, want ze kunnen de gebruikerservaring sterk verbeteren.

Wat is het belang van onze heading tag checker?

Met onze heading tag checker kun je testen of je de heading tags op je webpagina’s correct hebt gebruikt. Zelfs als je zeker weet dat je de verschillende niveaus correct hebt geïmplementeerd, kan het namelijk maar zo zijn dat je ergens tóch per ongeluk een <h3> tag hebt gebruikt in plaats van een <h2>, of dat je ergens de afsluitende / in de HTML-code bent vergeten.

Wanneer je een URL invoert in onze heading tag checker, krijg je te zien wat de <h1> tag is van je pagina en hoe de verschillende heading tag niveaus zijn ingevuld. Zo krijg je direct een overzicht van je HTML-code, maar kun je ook checken wát je paragraaftitels exact vertellen over je webpagina. Indien nodig kun je ze dan eenvoudig aanpassen.

Heading tags gebruiken voor hun opmaak?

Sommige webdevelopers werken met een CMS dat automatisch een bepaalde opmaak toekent aan de verschillende heading tags, waardoor het kan gebeuren dat zij een <h3> tag mooier vinden staan dan een <h2> tag. Dan willen zij er nog weleens voor kiezen om niet met <h2> tags te werken, maar alleen met <h1> en <h3> (of <h4>, <h5>, <h6>) tags. Doe dit niet! Heading tags zijn niet bedoeld als opmaakelementen, maar als code om Google te vertellen waar een pagina over gaat. Zoals gezegd, is de <h2> tag na de <h1> tag de belangrijkste heading tag die op een webpagina kan voorkomen. Wil je de opmaak van je heading tags aanpassen? Kies dan niet simpelweg voor een <h3> tag in je CMS, maar gebruik CSS om je kopjes naar wens op te maken.

Op zoek naar sterke, niet AI-gegenereerde content? Bij AdResults hebben we contentspecialisten die jouw website hoger in Google laten ranken. Neem nu contact op voor een gratis audit!

Annemijn Steinmeijer
Senior Online Marketing Consultant
Neem contact op