Site speed consultancy

Pagina's

Site speed consultancy

Site speed (website snelheid) is steeds belangrijker geworden: in 2010 kondigde Google aan dat website snelheid (site speed) een onderdeel is geworden van het SEO algoritme (bron: Official Google Webmaster Central). Website snelheid is daarmee officieel een factor geworden die van invloed is op de SEO-posities. Tevens is uit verschillende onderzoeken gebleken dat website snelheid van invloed is op het conversiepercentage en de omzet.

Site speed onderzoeken

Er zijn al vele onderzoeken uitgevoerd door grote websites, waarbij het effect van site speed is gemeten. Naast het feit dat site speed een onderdeel is geworden van de SEO rankings in Google, heeft het ook een positief effect op de ervaring van de consument bij het gebruik van een website en het conversiepercentage.

Enkele onderzoeken over site speed:

  • Amazon.com: een verlaging van de website snelheid bij Amazon.com met slechts 100 miliseconden bleek een significante verlaging van de omzet ten gevolge te hebben.
  • Google: een verlaging van de websitesnelheid bij Google met 400 miliseconden resulteerde in 0,59 procent minder verzoeken per gebruiker.
  • Yahoo: een vertraging van zoekmachine Yahoo van 400 miliseconden zorgde voor 7 tot 9 procent minder verkeer.
  • Bing: ook zoekmachine Bing zag een negatief effect bij een vertraging: een vertraging van 2 seconden zorgde voor een omzetdaling van 4,3 procent per gebruiker.

Er zijn veel cases en onderzoeken te vinden op internet over het positieve effect van het optimaliseren van de website snelheid. Het optimaliseren van de laadtijd is dus van groot belang. Niet alleen omdat dit een SEO-factor is geworden, maar ook omdat het meegenomen wordt in de kwaliteitsscore binnen Google Adwords. Tevens verbetert een snelle website het gebruiks- en bestelgemak voor de consument. De laadtijd waarnaar gestreefd dient te worden is gemiddeld maximaal 3 seconden per pagina.

Site speed optimalisaties

De website snelheid kan op vele manieren geoptimaliseerd worden. Er is geen standaard oplossing: Magento vraagt om andere oplossingen dan op maat gemaakte webshops/websites. Een aantal zaken dat in ieder geval van belang is bij het optimaliseren van de snelheid is het verlagen van het aantal bestanden dat per pagina geladen wordt én het verlagen van de totale grootte van een pagina. Enkele veel voorkomende optimalisaties:

  • website compressie (Gzip compressie)
  • bestanden samenvoegen (.js/.css bestanden samenvoegen)
  • gebruik maken van CSS sprites om het aantal afbeeldingen te reduceren
  • pagina’s cachen
  • bottlenecks analyseren en oplossen (onderdelen die niet bestaan (404) en eventuele redirects binnen pagina’s (301 of 302)
  • onnodige items reduceren/uit de website halen
  • serveraanpassingen en bijvoorbeeld het inzetten van een CDN (content delivery network)
  • javaScript optimalisaties (bijvoorbeeld asynchroon laden van JavaScript)
  • overschakelen van http/1.1 naar http/2
  • etc.

AdResults heeft haar eigen website geoptimaliseerd, zodat deze onder de 3 seconden blijft:
Website snelheid AdResults

Lees ook de AdResults testimonials met ervaringen van onze klanten

Wilt u een afspraak maken?