Google CSS: Premium Comparison Shopping Partner

Pages

Google Shopping Premium CSS Partner

Sinds september 2017 zijn vergelijkingssites zichtbaar in de Google Shopping resultaten. Deze resultaten zijn alleen zichtbaar op de zoekresultatenpagina van Google (en niet als gebruikers in Google klikken op het tabblad “Shopping”). Deze aanpassing heeft Google doorgevoerd in verband met een boete die opgelegd is door de Europese Unie. Adverteren via een CSS (bijvoorbeeld via het eigen CSS van AdResults) levert flinke financiële voordelen op.

Google CSS: hoe werkt het?

Bij deze een korte video met uitleg over CSS, deze video is door Google zelf gepubliceerd:

 

In juni 2017 werd bekend dat de Europese Unie een hoge boete zou opleggen aan Google (van 2,4 miljard euro), indien Google Shopping niet gewijzigd zou worden.
Volgens de EU is er sprake van oneigenlijk machtsmisbruik van Google omdat het Google’s eigen vergelijkingssite Google Shopping prominenter naar voren laat komen dan andere prijsvergelijkers.
Inmiddels heeft Google haar Google Shopping dienst gewijzigd: prijsvergelijkers (zoals Bigshopper.nl) zijn nu ook zichtbaar bij de Shopping resultaten binnen Google Zoeken (binnen het tabblad “Shopping” binnen Google zijn de vergelijkers niet zichtbaar). Dat ziet er als volgt uit:

Daarin zijn 2 resultaten zichtbaar vanuit Google en één vanuit een CSS (in dit geval de vergelijker Bigshopper.nl). Door deze wijziging neemt de concurrentie in Google Shopping toe.

 

Google CSS voor- en nadelen

Het is mogelijk om een bestaand Google Merchant Center over te zetten van Google naar een CSS (Comparison Shopping Partner). Er verandert in de praktijk dan niets: het is mogelijk om een bestaand merchant center te behouden (inclusief alle historie). Het enige dat er verandert is dat onder elke productadvertentie dan niet meer “Van Google” zichtbaar is, maar de naam van de CSS. AdResults maakt gebruik van prijsvergelijker Bigshopper voor haar klanten. Indien wij een klant aansluiten, komt er onder de productadvertenties “Van Bigshopper” te staan (zie ook het voorbeeld in bovenstaande afbeelding).

Google CSS nadeel
Er is één nadeel aan Google CSS op dit moment en dat is dat andere CSS partners (eventuele andere vergelijkers) niet meer zichtbaar zijn in het Merchant Center. Dat betekent dat bijvoorbeeld affiliates de affiliate feed kunnen gebruiken om Google Shopping in te zetten, zonder dat dit zichtbaar is in het Merchant Center. Dit kan dus verholpen worden door een nieuw Merchant Center account (mits de instellingen bij de CSS hiervoor juist staan ingesteld (dat is het geval bij alle klanten van Bigshopper), anders verliest u met uw account uw verificatie en claim). Er zitten echter ook veel voordelen aan CSS.

Google CSS voordelen
Het grootste voordeel is dat er een financiële korting geldt. Deze korting kan tot 1 januari 2019 oplopen tot 24%. Daarbij is tot 1 november sprake van een kickback vergoeding van 5% en een marge op de klikprijzen van 20%. Gezien de enorme toestroom van klanten die gebruik maken van CSS, heeft Google haar kickback vergoeding aangepast sinds 1 november 2018 (voorheen was de korting nog hoger).

Situatie vanaf 1 november 2018
Google heeft begin oktober bekend gemaakt dat er een forse toename is in het aantal CSS partners en aangesloten adverteerders. Google heeft daarom besloten om per 1 november 2018 de SpendMatch regeling aan te passen. Dit betekent dat de korting op de klikprijzen zal blijven bestaan (de eerdergenoemde 20% marge).

Vanaf 1 november 2018 krijgen adverteerders een vast percentage van 5% terug (over de uitgaven van Google Shopping advertenties binnen de zoekresultatenpagina’s van Google). Dit betekent dus dat het marge voordeel van 20% op de klikkosten blijft en daarnaast een kickback blijft van 5%*. Deze kickback is van toepassing voor accounts die minimaal 10 USD uitgeven in Shopping gedurende 30 dagen en gekoppeld zijn aan een CSS (zoals Bigshopper). De maximum kickback per maand per Merchant is gelimiteerd aan (en verhoogd tot) 100.000 USD.

* Dit betreft de uitgaven op de zoekresultatenpagina van Google, niet kliks vanuit het Google Shopping tabblad of via Google Shopping partners).

Google heeft tevens aangegeven dat de aangepaste regeling zal gelden t/m 31 december 2018.

Situatie vanaf 1 januari 2019
Vanaf 1 januari 2019 zal er geen kickback vergoeding meer betaald worden door Google en blijft alleen het margevoordeel van 20% op de klikprijzen bestaan. Voor elke 1.000 euro die vanaf 1 januari 2019 uitgegeven wordt aan Shopping advertenties in de zoekresultatenpagina’s van Google, is er sprake van een voordeel op de klikprijzen van 200 euro. Dit wordt in de bieding in AdWords verwerkt. Een adverteerder die Google Shopping inzet via Google levert een marge in van 20%: indien een adverteerder 1 euro per klik zou bieden, gaat daarvan nog maar 80ct de veiling in. Via een CSS gaat 100% de veiling in (een bodverhoging van 25% zonder dat extra geboden wordt!).

Google CSS in de praktijk

Google ziet CSS Partners als concurrenten van Google. Dit heeft Google op deze wijze schematisch getekend:

Dit betekent in de praktijk dat er niets anders is: het eigen Google Ads account en het eigen Google Merchant center kan blijven bestaan, het enige dat Google aanpast is een wijziging op de achtergrond dat het Merchant account via de CSS gaat en niet via Google zelf. De wijziging zorgt ervoor dat er een link naar de CSS onder elk product zichtbaar is, in plaats van een link naar het Google Shopping tabblad. Het overzetten en het direct profiteren van de finaniciële voordelen kan dus eenvoudig en snel. Onze ervaring is dat het overzetten geen negatieve impact heeft op de Shopping campagnes en zelfs na het overzetten een beter resultaat laat zien (gezien het margevoordeel).

Bigshopper CSS

Zoals eerder aangegeven maakt AdResults gebruik van Bigshopper, een CSS dat een premium partnership met Google heeft. AdResults maakt gebruik van Bigshopper.nl en Bigshopper.com als comparison shopping partner (dit is de vergelijkingssite). Beide sites zijn onderdeel van een losse entiteit: Bigshopper BV (KvK 72518529). Het is mogelijk om als klant van AdResults, maar ook als niet-klant van AdResults gebruik te maken van deze voordelen. AdResults rekent een eenmalige vergoeding voor opname op Bigshopper.nl en het overzetten van uw huidige Merchant account naar CSS Bigshopper. Daarnaast is er een maandelijkse fee voor de opname op Bigshopper.nl. Er zijn geen extra kosten voor het verkeer vanaf Bigshopper.nl naar uw site! AdResults geeft daarnaast de volledige marge én de volledige kickback terug. U profiteert dus optimaal van de (tijdelijke) voordelen die Google biedt.
Transparantie en voldoen aan het beleid van Google zijn belangrijke kenmerken van Bigshopper als CSS.

Prijsmodel
Bigshopper hanteert voor het aansluiten een eenmalige setup fee. Daarnaast zijn er maandelijke kosten, deze maandelijke kosten zijn afhankelijk van de gemiddelde totale Google Shopping uitgaven per land/taal:

* Het gaat om de gemiddelde maandelijkse uitgaven in Google Shopping over het afgelopen kwartaal. Het domein/land met de hoogste uitgaven wordt gezien als eerste shop. De cashback is een tijdelijke incentive van Google. Deze cashback wordt als advertentietegoed teruggestort vanaf het moment dat de overgang plaats heeft gevonden naar het CSS. Het tegoed wordt gemiddeld 10 dagen na afloop van elke kalendermaand zichtbaar. Het tegoed is gemaximeerd (100.000 dollar per kalendermaand in de periode van 1 november 2018 t/m 31 december 2018).
**België wordt gezien als één land met 2 talen (NL/FR). Indien een 2e land minder uitgaven heeft dan 1.000 euro per maand gemiddeld, wordt dat land aangesloten voor 49 euro per maand (in plaats van 99 euro).

Waarom zijn er kosten verbonden aan de opname op Bigshopper en wat zijn de voordelen?
Sinds 14 augustus 2018 is Bigshopper premium CSS partner van Google. Sindsdien zijn er veel vergelijkingswebsites bijgekomen die zich hebben aangemeld als CSS partner van Google. Er zit veel verschil in de wijze waarop CSS partners werken. Daarom een overzicht van voordelen die Bigshopper biedt:

  • Bigshopper is Premium Partner van Google
  • Bigshopper heeft een management waiver met Google ondertekend. Dit betekent dat Google contactpersonen toegang behouden tot de Google Ads accounts waaraan het Merchant Center is gekoppeld die gelinkt is aan het Bigshopper CSS.
  • Bigshopper voldoet aan de beleidseis van Google dat voor elk land/elke taal een vergelijker is opgezet én dat per land/taal een CSS MCA (Multi Client Account) aangevraagd én goedgekeurd is.
  • Bigshopper voldoet aan de verplichting (dit is zowel terug te vinden op de CSS partner pagina van Google als ook bevestigd vanuit Google per mail) dat alle producten die in de Google Shopping feed staan, ook terug te vinden zijn op de vergelijker Bigshopper
  • Continuïteit en doorontwikkeling: door de maandelijkse fees wordt Bigshopper verder doorontwikkeld. Nieuwsgierig naar de laatste ontwikkelingen?. Ga dan naar de pagina waarop de updates gemeld worden qua ontwikkelingen: https://adresults.nl/bigshopper-css-ontwikkelingen/
  • Er zijn twee in-house programmeurs voor de ontwikkeling van Bigshopper (die zich alleen daarmee bezig houden).
  • Het verkeer blijft toenemen op Bigshopper, voor alle uitkliks worden geen extra kosten in rekening gebracht!
  • Belangrijk: Bigshopper werkt niet met affiliate feeds, op de Bigshopper vergelijker staan dus alleen aangesloten klanten met een feed.
  • Belangrijk: Bigshopper zal geen gebruik/misbruik maken van de koppeling met uw Merchant Center, door bijvoorbeeld een eigen AdWords account te koppelen aan uw Merchant Center en restverkeer in te kopen (dat tegen CPC tarieven doorverkocht wordt of dat voorzien wordt van affiliate links).
  • Bigshopper heeft al vele klanten succesvol aangesloten, dit is goed voor de vergelijkfunctie en continuiteit.
  • Bigshopper kan uw bestaande Merchant Center account linken aan het Bigshopper CSS, dat heeft als voordeel dat Bigshopper geen toegang heeft tot uw Merchant Center én dat u uw historie behoudt.
  • Bigshopper heeft geen toegang nodig tot uw AdWords account.
  • Bigshopper heeft een opt-in geregeld, waardoor bij de overgang uw advertenties zichtbaar blijven op het Google Shopping tabblad, bij Google Shopping zoekpartners, maar ook binnen andere delen van Google Ads (zoals bijvoorbeeld remarketing).
  • Bij de overgang naar het Bigshopper CSS verliest u het dashboard in uw Merchant Center met welke CSS partners gelinkt zijn. Bigshopper heeft alle accounts door Google laten aanpassen, waardoor er wel een mogelijkheid is om dit dashboard terug te krijgen indien dit gewenst is.
  • Door de grote hoeveelheid klanten die wij hebben overgezet, hebben we kennis en ervaring met verschillende situaties (bijvoorbeeld een .com domein gericht op meerdere landen met één Merchant Center)
  • Wekelijks worden op woensdag alle nieuwe klanten overgezet naar het CSS. U heeft dus duidelijkheid wanneer u overgezet wordt.
  • Bigshopper werkt niet met redirects: dit zorgt ervoor dat er geen risico is dat uw verkeer uiteindelijk bij een concurrent of een andere klant uitkomt. Wij hebben voorbeelden van andere CSS partners waarbij dat wel gebeurt. Dit is zowel tegen het beleid van Google, maar ook absoluut niet wenselijk.
  • Snelle en acurate zoekfunctie binnen Bigshopper (mocht een consument op “Van Bigshopper” klikken binnen Google, dan laadt de Bigshopper site snel met relevante resultaten in de juiste taal en voor het juiste land).
  • Het aanbod op Bigshopper wordt 3x per dag bijgewerkt, zodat aanbod en prijzen zo actueel mogelijk zijn. De feeds worden opgehaald om 08:00 uur, om 14:00 uur en om 19:00 uur.
  • Indien een feed niet opgehaald kan worden, krijgen wij hier een melding van en zullen wij actie ondernemen, zodat de zichtbaarheid optimaal blijft.

Mocht u vragen of interesse hebben, neem dan contact met ons op.

Wilt u een afspraak maken?