Universal Analytics

Pagina's

Universal Analytics

Google Analytics is op dit moment veruit het meest gebruikte webanalytics pakket met een geschat marktaandeel van ongeveer 80 procent. Het inrichten van Google Analytics is erg belangrijk, omdat het mogelijk is deze data te gebruiken om beslissingen en aanpassingen te maken in de strategie en/of website. Het gaat daarbij om belangrijke beslissingen, daarom is het van zeer groot belang dat de data die in Google Analytics getoond wordt juist is. Inmiddels heeft Google een nieuwe versie gelanceerd van Google Analytics: Universal Analytics. De beheeromgeving is gelijk, de meting en het meetscript zijn wel anders. Google heeft aangegeven dat op termijn alle websites die de Google Analytics meetpixel gebruiken moeten overstappen op de Universal Analytics pixel.

Analytics meetperiode

Analytics meet standaard over een periode van 180 dagen. Indien een consument klikt vanuit één van de online marketing kanalen (bijvoorbeeld affiliate marketing) en doet na bijvoorbeeld 170 dagen een aankoop (zonder daarbij via een ander kanaal de webshop te hebben bezocht en zonder dat de consument haar cookies heeft verwijderd), dan wordt de bestelling toegekend aan de klik van 170 dagen geleden. Als we kijken naar de meetperioden van andere webanalytics-pakketten, maar ook naar de meettermijn van bijvoorbeeld Google Adwords, dan is 30 dagen de standaard. Analytics kan over een periode van 30 dagen meten, daarvoor is wel een aanpassing nodig (sinds de komst van Universal Analytics kan dit aangepast worden in de beheeromgeving van Analytics). AdResults kan helpen bij een juiste implementatie, waarbij ook de periode van 30 dagen ingesteld wordt (in plaats van 180 dagen).

Veelvoorkomende Analytics meetissues

Een veelvoorkomend issue in Analytics is dat orders dubbel gemeten worden, of dat orders doorgemeten worden met als bron de payment provider (bijvoorbeeld Ogone, Multisafepay of iDeal). AdResults zal dit meenemen in de implementatie, zodat de verkoop toegekend wordt aan de oorspronkelijke bron (het online marketing-kanaal waar vandaan de bezoeker afkomstig is). Sinds de komst van Universal Analytics kunnen veel instellingen aangepast worden in de beheeromgeving van Analytics. AdResults heeft inmiddels meer dan 250 verwijzingsURL’s van betaalmethoden verzameld, die tijdens de implementatie uitgesloten worden. Tevens is het belangrijk dat orders op de juiste wijze worden doorgemeten. Ziet u nu op transactieniveau dezelfde omzet als op productniveau? Verschillen in data kunnen leiden tot foutieve beslissingen! Een juiste implementatie van Analytics is daarom essentieel.

Analytics – gewenste data

AdResults kan tevens adviseren in zeer klant-specifieke data, bijvoorbeeld het doormeten van de omzet per merk of categorie. In een aantal gevallen kan het ook interessant zijn om dagelijks in te zien hoeveel procent van de transacties afkomstig is vanuit afgeprijsde artikelen (sale) of vanuit de nieuwe collectie. Tot slot is inzicht in de best verkochte producten van belang. In overleg kan een dashboard samengesteld worden, waarin de belangrijkste data op één dashboard zichtbaar is in Analytics.

Universal Analytics data import

Universal Analytics is in de ideale situatie een centraal platform om alle gegevens (bezoekers, transacties, omzetten, etc.) bij te houden. Bij AdWords is er de mogelijkheid om een koppeling te maken, zodat ook de kosten van Google AdWords zichtbaar zijn in Analytics. Bij andere kanalen is alleen de omzet zichtbaar. Met Universal Analytics is het mogelijk om kostendata te importeren in Anaytics. Door deze data te importeren is in één oogopslag zichtbaar wat de kosten zijn van elk online marketing kanaal (bijvoorbeeld Marktplaats, Beslist.nl en andere vergelijkers, BingAds, etc.) en welke omzet daarbij gerealiseerd is volgens Analytics. Het is zelfs mogelijk om de ROAS van alle kanalen te zien, zodat in één overzicht bepaald kan worden welke kanalen rendabel zijn en welke kanalen bijgestuurd moeten worden. AdResults kan helpen bij het inregelen van een automatische Universal Analytics data import, zodat de kosten dagelijks bijgewerkt worden.

Lees ook de AdResults testimonials met ervaringen van onze klanten

Wilt u een afspraak maken?