Data feed management

Pagina's

Data feed management

Voor veel adverteerders (met name webshops) is een goede product feed de afgelopen jaren erg belangrijk geworden. Er zijn steeds meer kanalen gekomen die een feed vereisen. Elk kanaal (Google Shopping, Amazon, Beslist.nl, etc.) heeft eigen specificaties. Het gaat niet alleen om het bestandsformaat (XML, CSV of TXT), maar met name om de invulling. Zo is het meegeven van een EAN nummer bij Amazon vereist en vereist Google Shopping voor bepaalde segmenten het meegeven van de Google Shopping categorie (volgens de taxonomie die Google ter beschikking heeft gesteld). Een feed management tool kan veel werk uit handen nemen.

Feed management tools

Er is een groot aantal data feed management tools beschikbaar. AdResults heeft ervoor gekozen een onafhankelijke rol te vervullen bij het adviseren van deze tools. Dit betekent dat wij externe tools gebruiken voor het optimaliseren van product feeds. Met feed management tools is het mogelijk om met één basis feed of bronfeed (die voorzien is van zoveel mogelijk data) verschillende feeds te maken. Het voordeel is dat de opbouw van de feed bekend is per kanaal. Bij veel feed management tools is het mogelijk om een kanaal te selecteren (bijvoorbeeld Google Shopping). De feed management tool geeft dan aan welke velden vereist zijn. Deze velden kunnen gematcht worden met de bronfeed. Ontbrekende velden kunnen met behulp van regels gemaakt worden.

Data optimaliseren en data creatie

Het is mogelijk om met feed management tools data te creëren. Google Shopping vereist voor verschillende segmenten (onder andere voor producten in het kledingsegment) dat de Google product category meegegeven wordt. Voor veel webshops is het lastig om deze product category in een feed mee te geven. De categoriebenaming volgens Google komt namelijk niet in de database van de webshop voor. Met een feed management tool kan een match gemaakt worden tussen een interne categoriebenaming én de benaming zoals Google deze hanteert. Er wordt daarmee data gecreëerd. Eventuele fouten in de feed kunnen tevens opgelost worden. Stel dat bij een gedeelte van de producten een omschrijving ontbreekt, dan kan deze automatisch gevuld worden door een feed management tool. Er kan dan een standaard tekst ingevuld worden, die aangevuld wordt met dynamische kenmerken (zoals merk, kleur, type, etc.). Indien een tekst leeg is, is dan alsnog een relevante omschrijving aanwezig in de feed.

Google heeft aangegeven dat veel fouten in een product feed (foutieve EAN nummers, ontbrekende afbeeldingen, etc.) leiden tot een lagere kwaliteitsscore binnen de Google Shopping campagnes in Adwords. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk fouten zo snel mogelijk op te lossen. Een data feed management tool biedt een flexibele oplossing. Daarmee is het in veel gevallen mogelijk feedproblemen op te lossen, zonder tussenkomst van een adverteerder of webbouwer. Tevens is het mogelijk om snel verschillende feeds te maken voor verschillende kanalen.

Api koppelingen: Marktplaats AdMarkt, Amazon & Bol.com

Niet elk platform maakt gebruik van een feed. In veel gevallen is er een Api koppeling vereist. Het is dan niet mogelijk om een feed aan te leveren. Indien een adverteerder haar producten wil promoten op een platform die een Api koppeling vereist (zoals Marktplaats), dan moet men aangesloten zijn bij één van de feed management tools die deze koppeling beschikbaar stellen. Een feed management tool biedt dus tevens een oplossing voor het adverteren op platformen zoals Marktplaats Admarkt, Bol Plaza en Amazon.

AdResults kan u helpen bij het optimaliseren van uw feeds en het promoten van uw producten op verschillende advertentieplatformen.

Lees ook de AdResults testimonials met ervaringen van onze klanten

Wilt u een afspraak maken?