Home > Cases > Travelbags: ‘We willen groeien in Europa’

Travelbags

Travelbags, de Nederlandse marktleider in koffers en (reis)tassen, weet nog elk jaar te groeien. Tot voorkort deed Travelbags dit geheel op eigen kracht. Begin deze maand sloot het echter een investeringsovereenkomst met RTL. "We willen niet alleen de groei in Nederland en België doorzetten, maar ook uitrollen in omliggende landen", aldus medeoprichter Gerjan Horstra

Het bedrijf begon in 2006 als fysieke speler, maar inmiddels is de webshop het leidende kanaal. Met een assortiment van meer dan 14.000 artikelen is de webwinkel, die sinds 2008 een feit is, uitgegroeid tot de grootste Nederlandse webshop binnen haar segment. Als het aan Gerjan ligt, blijft het daar niet bij. “Enkele jaren geleden heb ik alle buitenlandse domeinnamen gekocht, zodat we stapsgewijs kunnen uitbreiden in Europa.”

Via Amazon actief in Duitsland en Engeland

Naast de Nederlandse en Belgische markt is het bedrijf via Amazon momenteel actief in Duitsland en Engeland. “Op deze manier kunnen we vrij eenvoudig testen welke merken hier aanslaan, zodat we op termijn eigen webwinkels kunnen lanceren die zijn ingericht volgens de smaak van de lokale consument.”

Ook sluit Gerjan niet uit dat er naast de winkels in Hardenberg, Groningen en Zwolle extra fysieke vestigingen worden geopend. “De fysieke retail is een wat lastigere markt, maar er liggen wel degelijk kansen. Er is best een grote doelgroep die het fijn vindt om de producten in het echt te zien en de materialen te kunnen voelen.” Hij vertelt dat de winkels goed zijn voor 9 tot 12 procent van de totale omzet. Al wordt dit wel elk jaar lager door de groei van de webshop.

‘Het aantal orders zit nog elk jaar in de lift’

Het Overijsselse familiebedrijf boert lekker. “Exacte cijfers deel ik niet”, zegt Gerjan. “Maar we draaien inderdaad goed. We verwerken dagelijks vele honderden orders en dit aantal zit nog altijd in de lift. Elk jaar sluiten we af met een recordomzet. Dit jaar verwachten we weer 25 tot 30 procent te groeien.”

Gerjan denkt dat het grote succes van Travelbags onder meer valt toe te schrijven aan het innovatieve karakter van het bedrijf. “Wanneer je wilt groeien, moet je blijven doorontwikkelen”, zegt hij. Daarom wordt vrijwel elke verdiende euro direct weer in het bedrijf gestoken. “Wij proberen ons te onderscheiden door de trends in de markt goed te volgen en deze te vertalen naar de behoefte van onze klant. Zo hebben we onlangs onze mobiele site verder geoptimaliseerd voor een nog betere gebruikservaring.”

‘We wilden boven ons eigen kunnen uitstijgen’

Om ervoor te zorgen dat Travelbags top of mind is wanneer mensen een koffer of (reis)tas zoeken, investeert het bedrijf flink in allerlei marketingkanalen. “Het vergroten van onze naamsbekendheid is één van onze belangrijkste doelstellingen. Je ziet ons daarom op tv, op allerlei social media-kanalen en YouTube. Ook zetten we dynamische remarketing in, verspreiden we tekstadvertenties en maken we gebruik van (prijs)vergelijkers.”

Aangezien het met al die verschillende marketingkanalen knap lastig kan zijn om het optimale eruit te halen, werkt Travelbags samen met AdResults. “We hadden eerst een ander marketingbureau. Zij hebben ons goed geholpen met de eerste stappen, maar wij wilden meer. We wilden boven ons eigen kunnen uitstijgen en zochten daarom een partij die in staat was om met ons mee te denken.”

“We hadden eerst een ander marketingbureau. Zij hebben ons goed geholpen met de eerste stappen, maar wij wilden meer. We wilden boven ons eigen kunnen uitstijgen en zochten daarom een partij die in staat was om met ons mee te denken.”

Nog voldoende potentie in de markt

Gerjan nodigde meerdere bureaus uit om te pitchen, waarna de keuze viel op AdResults. “Robert, één van de eigenaren, had simpelweg het beste verhaal”, verklaart hij. Inmiddels werken de bedrijven alweer 5 jaar samen en zijn de verkoopcijfers, die al niet gering waren, met honderden procenten gestegen.

Om de groei goed te monitoren en in kaart te brengen welk deel het resultaat is van de betaalde online marketingkanalen, ontwikkelde AdResults een document waarin dit in één oogopslag duidelijk wordt. “We kunnen nu precies zien wat de resultaten per kanaal zijn en wat het totale effect is van de betaalde kanalen. Ook kunnen we de resultaten goed vergelijken met voorgaande maanden.”

Doordat de werkwijze zorgt voor een helicopterview kan er beter worden bepaald welke koers er moet worden gevaren. “Mocht het nodig zijn, dan kunnen we direct onze doelstellingen aanpassen”, zegt Gerjan. Hij bedoelt hiermee overigens niet dat doelstellingen moeten worden afgeschaald, want de groei die Travelbags weet te realiseren is jaar na jaar hoger dan die in de markt. “Er is nog voldoende potentie in onze niche. Travelbags groeit nog elke dag en ik ben ervan overtuigd dat we deze trend nog wel even kunnen voortzetten.”

Welke kant wil jij op groeien met jouw business? Kom langs voor een goed gesprek. We denken graag met je mee.
Marcel Wiersma
Consultant