Home > Cases > Pig & Hen: ‘Lokalisatie zorgde voor explosieve groei’

Pig & Hen

Met een goedlopende webwinkel, ruim 1200 resellers wereldwijd en een fysieke winkel in de populaire 9 Straatjes in Amsterdam is Pig & Hen bepaald geen kleine speler. Toch staat het armbandenmerk pas aan het begin van haar wereldwijde expansie.

Dat Pig & Hen binnen enkele jaren actief zou zijn in 25 landen was tijdens de lancering eind 2013 niet meteen de opzet. Maar toen tijdens de eerste modevakbeurs al tientallen winkelorders binnenstroomden, kwam het besef dat het label de nodige potentie heeft.

En dat terwijl de armbanden oorspronkelijk bedoeld waren voor eigen gebruik. Als zeiler maakte één van de oprichters wel eens armbanden van scheepstouw. Zijn goede vriend – en inmiddels compagnon – werkte in de mode en zag er een interessant bedrijfsmodel in.

Buitenland zorgt voor leeuwendeel van omzet

Sinds de oprichting groeit het bedrijf jaarlijks minimaal met dubbele cijfers. Een mooie prestatie, maar Stefan – die in april 2018 werd ingehuurd om de internationale e-commercestrategie te verstevigen – wist dat er veel meer in zat. Hij wilde het maximale uit de onderneming halen en is daarom een samenwerking met AdResults aangegaan.

Een belangrijke reden is dat AdResults niet alleen voor Nederland, maar ook voor het buitenland inzetbaar is. Juist daar was voor Pig & Hen afgelopen jaren nog veel te winnen. Zo werkte het bedrijf tot een jaar geleden zelfs nog  vanuit een .nl-domein, terwijl Engels als voertaal werd gebruikt en al zo’n zestig procent van de omzet uit het buitenland kwam.

“De interne processen zijn een stuk eenvoudiger wanneer je werkt vanuit één website en maar in één taal hoeft te communiceren met je klanten. Maar commercieel gezien laat je dan flink wat kansen liggen”, stelt Stefan, die daarom direct begon met het lokaliseren van de negen belangrijkste markten. “Dat het een omvangrijk traject was, is een understatement. Want naast alle vertalingen van de site moest ook de klantenservice vanwege de meertaligheid worden uitgebreid.”

En niet alleen de webshop – die later overging van WooCommerce naar Magento 2 – werd geoptimaliseerd, ook de marketingcampagnes werden samen met AdResults flink onder de loep genomen. “Ik ken de oprichters al jaren en ben nog nooit door hen teleurgesteld.”

‘Conversie steeg met 15 procent’

Zelf slaagde Stefan er al behoorlijk in om de ROI naar een hoger niveau te tillen, maar de echte winst kwam volgens hem toen AdResults begin 2019 werd aangehaakt. “Ik scoor op alle disciplines een zeven, maar wanneer je wilt uitblinken is dat niet genoeg. AdResults gaat zo pragmatisch te werk, dat wij hierdoor onze volledige potentie kunnen benutten. Zo is het afgelopen halfjaar de conversie met vijftien procent gestegen en is onze online omzet verdubbeld.”

Hoewel de fysieke retail nog altijd belangrijk is voor Pig & Hen, is de webshop sinds de optimaliseringsslagen hard op weg om het leidende kanaal te worden. “Voor de lokalisering vertegenwoordigde het online kanaal nog geen dertig procent van de omzet, inmiddels is dit bijna vijftig procent.” Deze directe verkoop aan de consument werkt erg prettig; niet alleen vanwege de betere marges, maar ook omdat de klantenfeedback nu uit eerste hand komt. “We vergaren beduidend meer klantdata, waarmee we social media-campagnes veel beter kunnen targeten.”

‘Met AdResults kunnen we onze volledige potentie benutten’.

Voor de zes focusmarkten – Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Amerika – maakt Pig & Hen vooral gebruik van lookalike campagnes. Naast de Google Ads, die volledig door AdResults worden aangestuurd, is dus ook het verkeer vanuit social media flink gestegen. “Sinds we Facebook- en Instagram-advertenties zijn gaan vertonen aan een doelgroep die de nodige overeenkomsten vertoont met huidige klanten is de online omzet in Amerika verzesvoudigd.” Dat het aantal retailers in deze markten in dezelfde periode is verdubbeld helpt uiteraard ook mee, aangezien deze aanwezigheid zorgt voor meer vertrouwen bij (potentiële) klanten. “Zodra we ergens fysieke retailers aansluiten, zien we dit direct terug in de online verkopen.”

Ook explosieve groei realiseren in jouw markt? Wij kunnen je helpen.
Robert Schippers
Co-founder