Home > Cases > De Online Drogist

DeOnlineDrogist

Een online drogisterij oprichten omdat je anders geen elektronische sigaretten meer mag verkopen. Het klinkt omslachtig, maar het bleek een gouden zet. Al binnen enkele jaren mocht DeOnlineDrogist.nl zich marktleider noemen en deze positie heeft het bedrijf nog altijd stevig in handen.

De handel in elektronische sigaretten lijkt op het eerste gezicht weinig raakvlakken te hebben met de verkoop van drogisterij-artikelen. Toch was dit in 2007 de aanleiding om DeOnlineDrogist.nl te willen lanceren. “De verkoop van e-sigaretten was een gouden business. Maar vanwege striktere wetgeving mochten ze alleen nog verkocht worden wanneer er een gediplomeerd drogist in huis was.”

Aangezien er nog nauwelijks online drogisterijen actief waren, zagen Joachim en zijn compagnon een gat in de markt. Ze haalden een biochemicus binnen en probeerden vervolgens met een snelle, servicegerichte webwinkel het verschil te maken in de branche. “Ik maakte destijds webwinkels en wist dus wel waar een goede shop aan moest voldoen.” Het ruime assortiment van 35.000 artikelen en het gemak van online winkelen zorgden er vervolgens voor dat DeOnlineDrogist.nl al snel een belangrijk marktaandeel wist te veroveren.

‘We doen dingen graag in eigen beheer’

Nog altijd draait DeOnlineDrogist.nl op de grotendeels zelfgebouwde shop. “De concurrentie zit vrijwel allemaal op dezelfde module. Wij zijn wat dat betreft best wel een vreemde eend in de bijt, maar als voormalig programmeur houd ik er wel van om dingen op mijn eigen manier te doen.” Inmiddels zijn er 5 programmeurs in dienst, die zich volledig bezighouden met het doorontwikkelen van DeOnlineDrogist.nl. “Ik besteed dingen niet graag uit aan externe partijen. Het idee dat we de kennis in eigen huis hebben en dingen snel kunnen realiseren, geeft me rust.”

Ook op het gebied van SEO heeft het bedrijf alles lang in eigen huis gehouden. Bureaus komen volgens Joachim vaak binnen met mooie salespraatjes, om na het tekenen van het contract alles over te laten aan een junior marketeer. “Dan doe je in feite een stapje terug en dat is voor ons geen optie. Omdat vindbaarheid voor ons van essentieel belang is, hielden we dit graag in eigen huis.”

Toch maakte Joachim voor AdResults een uitzondering. “Ik raakte tijdens een event met de salesmanager in gesprek en hij was de eerste die mij dingen over SEO kon vertellen die ik nog niet wist. En dat niet alleen: hij wist me ook te overtuigen, doordat AdResults uitsluitend werkt met senior adviseurs, die écht weten hoe SEO werkt.”

Niet alleen SEO is belangrijk voor DeOnlineDrogist.nl, ook de Google Ads-campagnes verdienen de nodige aandacht. Bij veel branches is het voeren van een gerichte campagne – mits je natuurlijk voldoende te besteden hebt – deels te automatiseren. Maar als drogist heb je te maken met tal van regels, die niet altijd even inzichtelijk zijn. “Je zou denken dat de Nederlandse wetgeving veel regels heeft, maar de richtlijnen van Google zijn nog veel strikter.”

“Adresults wist me te overtuigen, doordat AdResults uitsluitend werkt met senior adviseurs, die écht weten hoe SEO werkt.”

‘Google Ads zorgt voor 30 procent van de omzet’

Voor DeOnlineDrogist.nl betekent dit dat elke Ads-campagne handmatig moet worden bestudeerd. “We maakten gebruik van een automatische koppeling, maar toen we een penalty kregen van Google kwamen we hier snel op terug.” Joachim vertelt dat Google Ads goed is voor zo’n 30 procent van de omzet. “Het loont dus de moeite om dit goed te doen. Van de homeopathische producten weten we dat we er niet mee mogen adverteren, omdat de werking niet wetenschappelijk is bewezen. Maar het lastige is dat er ook veel andere producten zijn waarover Google kan struikelen en daarvan ben je niet altijd op de hoogte.”

Een shampoo met hennepextract kan volgens Joachim bij Google al zorgen voor problemen. “Ook bij cross-sell-artikelen moeten we oppassen dat er niet per ongeluk een verboden product wordt getoond.” Om een (tijdelijke) opschorting te voorkomen, heeft AdResults een tool ontwikkeld waarmee een eerste check wordt gedaan. Daarna wordt elke campagne nog handmatig nagekeken. “Sinds we met AdResults werken is de angst voor penalty’s een stuk kleiner geworden.”

‘Vooral op mobiel wordt SEA steeds belangrijker’

De omzet vanuit Google Ads-campagnes is sinds de samenwerking met AdResults eind 2014 met 350 procent gestegen, terwijl de kosten volgens Joachim met een stijging van 20 procent beheersbaar blijven. “SEA wordt voor ons steeds belangrijker”, zegt hij. Dit is vooral het geval bij zoekopdrachten die via de mobiel worden geplaatst, omdat de organische resultaten onder de fold verdwijnen.

Waar veel andere spelers uitwijken naar het buitenland, stenen winkels openen of andere reclamevormen willen uitproberen, ziet Joachim nog voldoende groeikansen binnen de huidige werkwijze. “We groeien al jaren op rij met ruim 30 procent, puur door een gerichte inzet van SEO en SEA. Google komt continu met nieuwe updates, dus ik ben ervan overtuigd dat we alleen al met het nog verder optimaliseren van onze betaalde en organische Google-resultaten deze groei nog wel even kunnen vasthouden.”

Wij helpen je graag op weg met Search Advertising om jouw bedrijf te laten groeien.
Robert Slijm
Co-founder