Home > Cases > Datona

Datona

Sinds 2008 verkoopt Datona klusbenodigdheden voor de werkplaats en garage. Nog altijd zit het niet stil, want aan een nieuwe website wordt gewerkt en qua marketing is het overgestapt naar AdResults. Medeoprichter en eigenaar Willem Holman vertelt over de keuze en ervaringen van het eerste halfjaar en welke plannen er nog op de agenda staan.

Wat begon met de verkoop van wat Harley Davidson motorliften is uitgegroeid tot een goedlopende (web)winkel met een eigen voorraad van ruim 65.000 artikelen. Inmiddels verkoopt Datona allerlei klusbenodigdheden. “Iedereen die zelf wel eens klust – aan bijvoorbeeld auto’s of motoren – is voor ons een potentiële klant”, zegt Willem.

‘Dankzij goede klantenservice en innovatie al jaren prijzen winnende speler’ Hoewel er mensen zijn die maandelijks klusbenodigdheden bij het bedrijf bestellen, plaatst het merendeel van de klanten zo nu en dan een order. Niet in de laatste plaats omdat de producten jarenlang meegaan. Dat Datona toch een zeer loyale achterban heeft blijkt wel uit de vele (consumenten)prijzen die de Friese speler in ontvangst mocht nemen.

Zo won het maar liefst zes jaar op rij een felbegeerde Shopping Award. En volgens de Website van het Jaar-verkiezing heeft Datona zowel de beste als de populairste website. Ook op de social media-kanalen, met name Facebook, is de respons van klanten groot. “Laatst toonden we een nieuw product – een gereedschapswagen mét koelkast – en dit leverde ruim tweeduizend reacties op.”

Al vrijwel vanaf de start voert Datona haar eigen merk. Dit zorgt er regelmatig voor dat het bedrijf unieke producten heeft, zoals de gereedschapswagen met ingebouwde koelkast. Innovatie is belangrijk, net als groei. Al ligt het zwaartepunt inmiddels ook meer op winst. “Uiteindelijk draait het vooral om wat er onderaan de streep overblijft.”

“Meer verkeer voor minder geld: klikprijs met tientallen procenten gedaald.”

‘Van AdResults verwachtte ik de meeste efficiëntie’ De campagnes realiseerden wel omzet, maar qua efficiëntie was er nog veel meer uit te halen. “Ons vorige internetmarketingbureau behoorde tot de grootsten van het land en geld uitgeven konden die ook al als de beste”, zegt Willem. Hij besloot daarom op zoek te gaan naar een bureau dat de kosten kon beperken door de gemiddelde klikprijs te verlagen, zodat dit niet ten koste hoefde te gaan van het resultaat.

Willem nam afscheid van het bestaande marketingbureau en ging met verschillende partijen in gesprek. Met AdResults was de beste klik. Dat het bedrijf in Groningen gevestigd is, ziet Willem als voordeel. “Niet alleen met onze zoekmachinemarketing maar ook met onze website stappen we over naar een ander bureau. Ze zitten allemaal in het noorden. Er zit daar veel online kennis en ik houd van de directe manier van zakendoen.”

Over de samenwerking is Willem ook nuchter, al is hij blij dat hij AdResults nu aan zijn zijde heeft. “We gaan bijna live met een nieuwe site en daar betrek ik ze ook bij. Het contact verloopt goed. Ik houd van de manier waarop ze zakendoen en zie continu verbeteringen.”

‘Meer verkeer voor minder geld: klikprijs met tientallen procenten gedaald’

Voor de Google Shopping-campagnes is Datona aangesloten bij BigShopper CSS-platform. Ook de reguliere campagnes zijn helemaal opnieuw ingezet. De kosten zijn licht gedaald, terwijl er qua verkeer een stevige groei is gerealiseerd. “Als we puur kijken naar het betaalde verkeer dan is er zeker wat gebeurd. De klikprijzen zijn gemiddeld met tientallen procenten gedaald, terwijl het verkeer er niet slechter op is geworden. We hebben dus meer bereik voor hetzelfde geld.”

Wij helpen je graag op weg met Search Advertising om jouw bedrijf te laten groeien.
Robert Slijm
Co-founder