Home > Cases > Agradi is al meer dan 20 jaar vernieuwend

Agradi

Agradi ontstond alweer bijna twintig jaar geleden als een postorderbedrijf dat gericht was op veehouders. Nog altijd is die achtergrond merkbaar bij het bedrijf, al heeft het heel wat vernieuwingsslagen doorgevoerd.

Oskar van Straaten, eigenaar en oprichter van Agradi, vertelt dat ze zichzelf nu graag zien als specialist voor de buitenmens. “We hebben daarom zelfs geëxperimenteerd met bijvoorbeeld barbecues, maar onze klanten waarderen vooral onze kennis op het gebied van diervoeding, ruitersport of wat er bij een stal of huisdieren zoal komt kijken. Vandaar dat daar weer onze focus ligt.”

De jarenlange ervaring met de ruitersport en agrarische markt heeft er mede voor gezorgd dat Agradi binnen deze vakgebieden is uitgegroeid tot marktleider. Dat is zeker niet zonder slag of stoot gegaan. De groei van de agrarische markt is minimaal, dus daar vechten steeds meer spelers om dezelfde klant. Daarnaast stonden de leveranciers in de begindagen van het internet niet te springen.

In deze branche moet je flexibel zijn

De samenwerking met leveranciers is soms dan ook behoorlijk uitdagend geweest. “De markt waarin wij ons begeven kan vrij conservatief zijn. Veel leveranciers werken met restricties. Dan leveren ze bijvoorbeeld alleen aan afnemers uit bepaalde regio’s. Dat je als webwinkelier vervolgens de hele wereld wilt bedienen, gaat er bij hen moeilijk in.”

Inmiddels heeft Agradi zich wel bewezen, maar de groei naar het buitenland, strenge regelgeving in de verschillende landen en soms vrij specifieke wensen van leveranciers vragen soms veel flexibiliteit en inzicht in de verschillende marketingkanalen

“In Google Shopping konden we al de resultaten beoordelen per land, merk of rubriek. Dankzij AdResults, het marketingbureau waar Agradi mee samenwerkt, is er ook een splitsing gemaakt waarmee we op generieke en specifieke termen kunnen aansturen.”

Daarmee kan nu direct op bepaalde regelgeving, acties of productcategorieën worden ingezoomd. Voor andere marketingkanalen zijn vergelijkbare acties ondernomen. Dat het nodig is, bleek enkele jaren geleden wel. Toen werd opeens besloten dat een ontwormingsmiddel voor paarden niet meer zonder recept online verkocht mocht worden, terwijl het bij Agradi goed was voor bijna vijftien procent van de omzet.

Online moet je snel kunnen schakelen met je productaanbod

Dat hakt er dan wel in. “Zulke dingen zijn vervelend, maar je doet er niets tegen. Gelukkig hebben we het kunnen compenseren met de verkoop van andere producten”, geeft van Straaten nuchter aan. Ook dat jaar heeft het bedrijf nog altijd met ruim tien procent groei kunnen afsluiten.

“Wanneer we bepaalde producten extra onder de aandacht willen brengen, kunnen we nu zorgen voor specifieke advertenties en promotie-extensies. En willen we bijvoorbeeld de focus leggen op een bepaald merk vanwege een actie, dan kunnen we daar extra goed zichtbaar mee zijn.”


80.000
producten
12
miljoen omzet in 2016

Ondanks krimpende markt dubbele groeicijfers

Ondanks dat de markt waarin het bedrijf zich begeeft weinig groeit en enorm competitief is, weet Agradi jaar op jaar met dubbele groeicijfers af te sluiten. Twinkle100 schatte in 2016 de omzet al op 12 miljoen euro. Van Straaten noemt het een goede schatting, maar geeft aan dat dit alleen omzet is van  Nederlandse consumenten.

Ongeveer zestig procent van Agradi’s klantenkring is consument, daarnaast levert het bedrijf ook veel aan agrarische bedrijven zoals melkveehouderijen. Verder komt inmiddels een derde van de omzet uit Duitsland en België. Mede dankzij het buitenland is het bedrijf de afgelopen drie jaar nagenoeg verdubbeld in omzet. In Nederland mag Agradi zichzelf marktleider noemen, buiten de landsgrenzen liggen nog volop groeikansen.

Grootste groei komt uit het buitenland

De Duitse en Franse markt zijn enorm en bieden volgens Van Straaten de komende jaren dus nog voldoende mogelijkheden. En daar blijft het niet bij. Belgen kochten voorheen via de Nederlandse webshop maar na de zomer zal er een speciale webshop voor de zuiderburen actief zijn en ook Engeland zal er dit jaar nog aan moeten geloven.

Van de Franse webshop die is gelanceerd, heeft Van Straaten grote verwachtingen. “We zijn daar gelijk met 80.000 producten live gegaan. De vindbaarheid van de site zal misschien even op zich laten wachten, maar dankzij kanalen als Google AdWords, en dan met name Google Shopping, kunnen we nu snel die markt veroveren.”

Wij optimaliseren jouw Google Shopping Feed. Benieuwd hoe? We nodigen je graag uit voor een gesprek.
Robert Slijm
Co-founder